Matvägran!

Hur gör man för att få igång en liten killes ätande efter magsjukan?
Den frågan har snurrat i mitt huvud sedan igår- hur gör man?

Och hur ska jag resonera kring E's matvägran?
Ska jag låta honom äta/dricka det han vill [dvs. kakor, choklad, cocacola] eller ska jag, som vanligt, säga att "här äts det som serveras!" ?

Igår åt E nästan ingenting, jag kunde lura i honom korv med mos till lunch men det efterföljdes av magont och något som verkade krampliknande, igår ville Han inte ens äta upp sin minililla kexchoklad- och det är inte direkt svårätet annars & idag har han ätit en bit pizza m. lite beanaisesås och nu ikväll 2 fiskpinnar med lite mos samt två bananer- i vanliga fall är E mycket matglad och äter med liv & lust men igår och idag har jag fått tvinga/lura/tävla med honom för att få i honom minsta tugga- mellan måltiderna är han orkeslös, ligger i soffan och sover samt upprepar "Mamma, jag är sjuk jag!"

Att kräkas har alltid varit en stor grej för E, något han pratar om och visar tydlig rädsla inför- både när det gäller honom själv och när han tror att någon annan ska kräkas- så jag funderar på om han helt enkelt inte vågar äta av rädsla för att kräkas eller om han verkligen är sjuk?

Nåja, ingen feber, inga kräkningar & ingen förkylning tyder ju ändå på att han är frisk!

Tips mottages gärna!

Kommentarer
Postat av: Sofie

jag som har en pojke som är petig med maten i vanliga fall och som vid minsta sjukdom inte äter fast föda överhuvudtaget väljer att ge honom det han vill ha när han är sjuk oavsett vad det är, allt för att han ska få igång magen och hungerkänslorna ska komma tillbaka.



Efter några dagar äter han allt som han brukar äta i vanliga fall igen. Tror tricket är att magen måste få lite i sig så att den får jobba och man blir hungrig igen.

2011-01-14 @ 21:53:47
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: virris

Det är så svårt.

Vi har lite samma problem med vår Celine, hon får magont av mjölkprodukter och kräks vid för mycket mjölkintag. Det gör att hon är rädd för mjölk och frågar oss hela tiden "är det mjölk i det??"

- för att hon är rädd för magproblemen.



Nu har inte våra tjejer ätit sen igår, endast druckit lite lite men de kräks fortfarande (ialf lilltjejen).

Men vill Celine ha godisråttor så får hon det för jag tror att man ska försöka ge dom lite så att de kan bli friska snabbare... samtidigt som man sänder fel signaler men vad fasiket, undantagsregler vid sjukdom tycker jag :)

kramizz

2011-01-14 @ 22:24:05
URL: http://www.virrisbyvirris.se
Postat av: Johanna Friman - Tvåbarnsmorsan

När Leo inte vill äta så får han helt enkelt vara utan. Eventuellt kan jag erbjuda något annat en stund senare så att han inte kopplar det till att "äter jag inte maten får jag något annat som är godare". Men han är ju bara 2½ än.



Blir dom tillräckligt hungriga så äter dom väl antar jag. Frukt däremot får han mer än gärna äta när helst han vill, det är jag inte speciellt petig med när det ersätter mat.

2011-01-14 @ 22:39:32
URL: http://tvabarnsmorsan.blogspot.com
Postat av: Jolie

Jag tror att barn kan låtabli att äta om dom tror dom ska kräkas.. Har en son som är så och en lillebror som fortfarande håller på så han är tio år nu ;-)



Jag blir nästan så själv, för kräkas är inte kul :-D

Trevlig helg!

2011-01-14 @ 23:54:10
URL: http://mammajolie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0