BUP-samtal

Iförrgår hade jag en riktig ringa-massa-samtal-dag och, för första gången någonsin, fick jag tag på alla jag sökte och jag fick den hjälp jag ville ha!
Känns som jag vunnit på Triss och plötsligt-händer-det-känslan bestod hela kvällen!

Förskolefröken
Enligt Förskolefröken så tyckte inte RektorL att Hon behövde vara med på mötet med BUP, vilket jag egentligen inte vet om det var ett påhitt från Förskolefröken eller om det var sanning- iallafall, jag ringde upp Förskolefröken och ifrågsatte varför RektorL inte skulle vara med. Alltför många gånger har Förskolepersonal kommit med lösningar och liknande som inte alls varit genomförbara när de senare kontaktat RektorL- detta måste få ett stopp för varje gång tror jag att vi äntligen hittat en lösning och sen faller allt [och jag] igen...
Men nu var det inte alls några problem att RektorL var med och det var inte alls så Förskolefröken menat...och...

Ringde BUP-Y [en helt ny kontakt]
Och hon sa att naturligtvis måste RektorL vara med, hon åtog sig [utan att jag bett om det] att ringa RektorL och bestämma en tid som passade alla och BUP-Y sa även att det är jag som Mamma som ställer kraven och att jag har rätt till de möten som jag känner är viktiga för mig!
Det var så skönt att höra henne säga det
och det stärker verkligen i kampen- för nästan varje dag känner jag mig som jordens-tjatigaste-mamma & en-gnällkärring-mamma-som-alla-hatar!

Nu är det bara att vänta [ständigt denna väntan!] på att ett möte ska ordnas och sen KÖR VI!



Ska E gå kvar på Förskolan?
E's personal tycker att Han ska gå kvar på Förskolan ett år till
& enligt BUP så är det enbart barn med utvecklingsstörning som bör gå kvar på Förskolan eller barn som har delar av utvecklingen som behöver arbetas med... och enligt dem så gynnar det inte E att gå kvar då hans problem kvarstår även om ett år, utan det som bör göras i hans fall är att hitta ett arbetssätt för hur hans ka fungera i skolan utifrån hans förutsättningar.

Förskolan framhåller de saker som han inte kan [tex. skära mat, klä på sig vantar] samt att han inte är socialt mogen och att han inte deltar i det sociala samspelet med barnen som är i hans ålder utan att han leker med småbarnen som är 3-4år.

Personligen spelar det mig ingen roll om han blir kvar på Förskolan ytterligare ett år men det jag vänder mig emot är att Förskolan har inte gjort ngn handlingsplan, de har ingen plan för hur de ska hjälpa honom- det borde de väl ha?
De framhåller allt som är "fel" men ger inga förslag på hur dessa ska avhjälpas...

Dessutom slutar alla 05:or i höst och det finns bara 3st 06:or på hans avdelning vilket innebär att de flesta barn som kommer vara på hans avd from Ht-2011 är 3-4åringar
, vilket antagligen [tror jag] kommer innebära att han leker med småbarnen och det är ju inte utvecklande för honom...

Usch, det här är verkligen jättesvårt-
BUP-Y lovade att snarast åka ut till hans förskola för att göra en bedömning av situationen och se vad hon tycker...

Huvudet säger att det här är jättesvårt men magkänslan säger att det kommer ordna sej...det måste det ju göra!

Vad är Er erfarenhet?
Stanna på förskolan eller börja 0:an?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0