Tankar kring Förskoleklass!

...som jag skrev så lyftes frågan om E's övergång till Förskoleklass igår.

Hur har Ni tänkt?
Har era barn gått kvar ett år eller följt med de i sin åldersgrupp?

E är född i oktober, så han är ju mer jämngammal med de tidigt födda som är 06:or än de i sin egen åldersgrupp, och han skulle kunna behöva mogna ytterligare ett år kanske? Det är stor skillnad på E idag och bara för 6månders sen mognadsmässigt.
Det är jättesvårt!

Något som jag även vill ta hänsyn till är att rektorn på E's blivande skola sa att det fanns 57st. 05:or (E är alltså 05:a) i området och 33st. 06:or, vilket betyder extremt olika storlek på klasserna, då det blir två klasser i varje årskurs oavsett antal barn...

En annan sak är det som N sa när han och jag pratade om det här igår att om vi väljer att E ska gå kvar ett år extra på dagis så har ju vi liksom bestämt att han inte kommer klara Förskoleklassen...utan att ge honom chansen- han kanske kommer klara det galant?!
Det vet man ju inte heller...



Möjligheter som finns:

1) Han stannar kvar på dagis ytterligare 1år och börjar Förskoleklass med de som är året yngre

2) Han stannar kvar på dagis ytterligare 1år och börjar 1an direkt med de i son åldersgrupp (han hoppas alltså över förskoleklassen)

3) Han går med sin åldersgrupp och börjar förskoleklass och sedan 1an som vanligt

4) Han går med sin åldersgrupp och börjar förskoleklass med dem och sen går om förskoleklassen om han inte klarar den



Usch, alla avgörande beslut vi tvingas ta!

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej kära Du!

Usch ja, det är inga lätta frågor vi tvingas brottas med... Och det finns heller inga enkla svar tyvärr! I vårt fall har vi hela tiden låtit A följa sin åldersgrupp, medans vi däremot varit helt öppna i vår dialog med skolan - vilket tyvärr inte varit någon större hjälp i vår kommun, men som tur är vet jag att många andra lyckats bättre! :-) Men nej, det är absolut inte lätt! När A började i sin förskoleklass var de 35 st barn - i en och samma klass... Än idag är de bara en klass och numera 33 barn på två lärare, och det är ju absolut inte optimalt för våra barn! Så min kamp fortgår - och jag hoppas att Ni kan finna er väg att gå.. :-) Men lätt blir det nog aldrig!

Många kramar,

Anna.

2010-10-28 @ 18:07:35
URL: http://annalandinnilsson.blogg.se/
Postat av: Fröken M

mycket att fundera på, men jag är säker på att ni kommer fram till ett vettigt beslut ! Och inget av alternativen är ju så hemskt egentligen så det handlar bara om vad som passar e och er bäst :)



Hihi... det gäller att vara smart, och viggos farfar är ju så snäll ;)



Kramar

2010-10-28 @ 18:40:41
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Susanne

Vad jag önskar att jag kunde ge dig en massa bra råd, men det är nog bara din magkänsla som kommer att avgöra.

Kram

2010-10-28 @ 22:58:18
URL: http://mittlivsomsusanne.blogspot.com/
Postat av: Linda

Hejsan.



Min dotter började faktiskt förskoleklass ett år innan hon skulle. Hon är 03:a och gick med 02:orna. Hon är född den 2 januari 03 och var väldigt framåt och mogen. Så vi tog beslutet att låta henne börja redans om 5 åring. Det gick bra men inte tillräckligt bra. Hon själv tillsammans med lärare och oss föräldrar bestämde att det fick blir förskoleklass ett år till. Jag ångar inte en enda sek att jag lät henne börja innan ändå. Det har gynnat hennes utveckling otroligt mycket.



Men som råd säger jag bara gå på er magkänsla om vad som känns bäst för er och honom.



Kram Linda



sv: ja visst glömmer man lätt att barnen verkligen vara små demoner S Men man glömmer för att man älskar dom så otroligt mkt.



Denna gången var det mini som bråkade annars är det alltid stora tjejen som är 7 som inte klarar av saker. Hon har trolig Aspbergers och ev ADD så ja med tanke på texten överst i din blogg antar jag att du säkert vet en hel del om livet med dessa saker!

2010-10-29 @ 20:08:09
URL: http://www.linda.mustica.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0