Funderingar...

...idag är E helt inne i Nintendo-världen... Han fick spela (som ett test) imorse i ca. 30minuter och sen är Han där igen...i den där världen som jag hatar!

Det är ju inte så att han är i "en annan värld och okontaktbar" utan det är att oavsett vad vi gör så pratar han som dem, gör deras rörelser osv.

Jag blev så desperat att jag i förmiddags ringde BUP för att få råd- och rådet jag fick var att återkomma på måndag då det kommit tillbaka från sin konference!
Jag förstår att de behöver utbildas, åka på konferencer men visst är det typiskt?

Så, min fråga- hur gör Ni andra med liknande upplevelser?
Ska man "gå in och bryta" genom att höja rösten? (det enda som fungerar...men det fungerar bara ett tag)
Eller ska man låta honom va?

[Återkommer senare ikväll och svarar på era härliga kommentarer!]


Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, vi har furutak i hela vårt hus och det mesta är målat förutom dom rummen, gott när det är färdigt. Nope nu skall här sättas igång o målas!

2010-10-22 @ 17:37:30
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: mia-marie

Hejsan, kikade tillbaka och önskar en trevlig helg!



Ja, du spelvärlden, den spelvärlden - dottern min spelar dataspelet W.o.W och fastnar i detta och berättar om det - hennes specialintresse, hon har pratat på fast andra inte är intresserade eller ens lyssnat...Jag låter hon vara, säger ibland bestämt ifrån att nu räcker det, jag är inte intresserad, vi pratar om nått annat, och ibland ger jag henne tiden och lyssnar, sitter med en stund och spelar - vilket räcker långt =) Bara inse att detta är hennes grej och hellre det än killar, dumheter som cigg och annat, hon är ju i tonåren nu!



Vi har speciella speltider på schema och sysslor (rutiner) som ska göras innan datorn får startas, vilket hjälper upp och så har hon musiken via dator och facebook - fota m.m. som faktiskt ibland styr henne från W.o.W hon har också nu med åren visat att hon kan stänga av självmant också och göra annat om jag säger ifrån...



Så kämpa på, ge honom tider och sysslor att göra istället, avbryt ibland och sitt med, lyssna och visa intresse ibland och prata om detta att alla har olika intressen och att man inte alltid tycker om att lyssna om man bara pratar om en sak...osv.

Ge honom "verktyg" på olika strategier hur man handskas med spelet, ta en äggklocka (timstock) och ställ tider, väl förberett innan på att han har en tid att pass tex. 30 min. Hoppas du förstår hur jag menar...man får nyttja deras intressen och förmågor till nått bra och hjälpa dom att inte fastna för mycket i det utan finna en balans mellan fantasin och verkligheten!



//Mia-Marie

2010-10-23 @ 07:59:02
URL: http://mia-marie.filosoferar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0