Dagens förskolemöte

Kom till mötet i god tid idag, är det något jag hatar (men som blivit mer regel än undantag sen LillaA föddes) så är det att komma försent, för mig förknippas det med ointresse av någon anledning...

Iallafall så satt två av E's fröknar samt rektorn och väntade på mig och på bordet stod urdruckna kaffekoppar så min första tanke var såklart att nu har de suttit och pratat ihop sig- klumpen i magen växte ännu lite mer!

Sen satte vi oss ner och jag bad att få förklara min situation och mina tankegångar först, innan någon annan hann säga sin mening- kändes enklast att få börja själv utan att ha hört vad de hade att säga. Berättade om E's diagnos, vad den innebar konkret för honom (jag tycker att diagnosbarn ofta samlas ihop till en klump men diagnosbarn är ju lika olika varandra som vilka barn som helst) och hur jag uppfattade att hans lärande bör läggas upp och hur hans starka sidor kan lyftas fram på bästa sätt.
(Jag påpekade också att jag hade satt mig in i vilka lagliga rättigheter vi har samt vilka krav vi kan ställa på kommunen, vilket var ett tips från Er läsare!)

Därefter säger Rektorn att hon haft fel(!), att hon inte riktigt insett vidden av mina krav och att hon var villig att försöka tillgodose mina krav på bästa sätt ! ! !

Sen fortlöpte mötet på bästa sätt, vi diskuterade hur personalen ska gå tillväga för att hjälpa E, hur hans behov ska kunna tillgodoses samt hur de ska stärka hans redan starka sidor- dessutom ställde jag krav på att de skulle få extra resurser till E's avdelning vilket skall användas för att ta in en extra personal som ska kunna ägna mer tid åt E och pusha hans lärande- vilket också rekton gick med på ! ! !

Dessutom, också efter tips från er läsare, så bokade vi in ett uppföljningsmöte om tre veckor- där vi ska gå igenom dels hur de nya rutinerna fungerar för E och om de gjort några framsteg eller om något skall ändras.

Dessutom lyftes frågan om E's övergång till Förskoleklass (dvs. nollan), E är 5år och skall alltså till hösten byta från dagis till Förskolan- frågan vi nu måste sätta oss in i är om han ska stanna på dagis ett år till för att hinna mogna (han är även född sent på året så han är mer jämnårig med de födda året efter) eller om han ska följa med till Förskoleklassen och se hur det går...

Hur har Ni andra gjort med era barn?
(skriver mer om mina tankar kring detta i ett eget inlägg)

Men som sagt, ett jättebra möte och jättemycket av era tips och idéer var verkligen värdefulla!
TACK

Kommentarer
Postat av: Susanne

Mötet verkar ha gått bra. När R (som fyller 20 om 5 veckor)skulle börja skolan, så frågade jag ifall han var mogen. För jag tyckte att det vore bättre att vara på dagis ett år till, än att behöva gå om när han väl börjat skolan. Men de sa att han var mogen. När R började en liten klass i åttan så ville han själv gå om (han trivdes så bra. så han ville vara där ytterligare ett år), men fick det inte eftersom han klarade alla ämnen.

Med facit i handen idag, så blev det rätt och han har varit duktig hela tiden, problemet i Rs fall var hans koncentrationssvårigheter.

Kramar

Susanne

2010-10-27 @ 22:38:56
URL: http://mittlivsomsusanne.blogspot.com/
Postat av: Britta Bloggar

Åh men hurra! Vad härligt!

2010-10-27 @ 22:56:10
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Lenaeff

Godkväll Morris!

Vad skönt att de verkade så positiva på mötet. Bara att hoppas att det fortsätter så.

Jag fick aldrig något val med att vänta in mognad inför förskoleklass. Men med facit i hand hade jag önskat att han inte behövt börja på nollans fritids på sommaren med alla vikarier och ostrukturerade verksamhet. Det var en ren katastrof för honom iallfall. Det är nog bättre att byta miljö när så mycket som möjligt är som "vanligt". Stora och röriga grupper med olika personal som varken kände honom eller vice versa.

Sen tror jag att det hänger otroligt på personalen, inte så mycket på ålder och mognad. Snarare hur de bemöter ditt barn och hans behov.

Jag kan ju se idag att som femåring fungerade det ganska ok, det var när kraven kom i förskoleklassen som problemen började skena. Men alla barn är olika, så gå på magkänslan...det brukar vara det bästa.

Kram och godnatt//Lena

2010-10-27 @ 23:12:14
URL: http://mastermind.bloggsida.se/
Postat av: Angelica

Men gud vad skönt att mötet gick sådär bra! :)

En liten sten som föll ifrån hjärtat kanske? :S

Underbart!!

Kram!

2010-10-27 @ 23:14:05
URL: http://angiiesblogg.blogg.se/
Postat av: ellenojag

Gud va kul att läsa att mötet gick så bra, härligt!

2010-10-27 @ 23:28:34
URL: http://ellenojag.blogspot.com
Postat av: angelina

fin blogg :)

2010-10-28 @ 07:51:29
URL: http://angelinav.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej. Viggo började nollan (förskole) som han skulle. Jag hade en önskan om att han ev kunde vänta ett år eftersom han är född i dec och därmed lite omogen(förutom diagnos). Men man sa till mig att man inte gjorde så nu för tiden? Då ska det röra sig om svåra handikapp.

Viggo älskade sex-års men klarade inte av samlingar och läxor eller sitta still. Det var för fritt och flytande. Nu går han ettan och det är mycket mer fyrkantigt och has fröken vet om hans behov. Det finns en resurs i klassen som han får hjälp av ibland.

Hoppas det blir bra för er också, kram

2010-10-28 @ 08:25:56
URL: http://www.miasuniversum.blogspot.com
Postat av: Caroline

Va härligt att läsa att det gått bra på mötet!

Vi människor är ju expert på att oroa sönder oss i förväg.



Ha en fin dag!

2010-10-28 @ 11:40:10
URL: http://barbaskon.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0