Burkmat eller Egenlagad mat?

Hur har Ni gjort med era små- lagat egen mat från början eller köpt burkar?

Jag har gjort både och- till E gjorde jag ingen egen mat alls, utan han fick burkar och växte bra på dem medans LillaA endast ätit 4st (tror jag) barnmatsburkar i sitt snart 8månaders liv- vilket är bäst då?

Personligen så tycker jag det känns absolut bäst att göra egen barnmat redan från början!
Jag köper fina råvaror, närproducerat kött, gårdsgrönsaker (oftast, ibland köper jag på tex. ICA om de har fina grönskaker) och färsk fisk från Fiskhuset.

Jag tycker även att min mat smakar bättre än burkmaten som för det mesta smakar samma oavsett om det är kött, fisk eller någon grönsaksblandning.

Alla föräldrar gör såklart som de vill men just det argument jag möter oftast är "hur orkar du & hur hinner du" och just tidsaspekten av det hela är för mig helt ovidkommande egentligen! Visst, det går snabbare att öppna en burk men egentligen tar det ingen tid alls- förra helgen lagade jag mat åt LillaA och frös in, då lagade jag så det ska räcka i 2veckor och det tog exakt en timma...med disk och allt!
Det är väl inte så farligt?

Tänkte lägga in lite recept framöver, ifall någon skulle vilja prova!
[Här finns en intressant artikel om ämnet med massa tips och råd]

Idag äter LillaA Kycklinggryta & Paprikamos!


Kommentarer
Postat av: Viola

sv: Ja han är BÄST! ;D

2010-10-09 @ 13:03:36
URL: http://varaviola.blogg.se/
Postat av: Mickan

Jag köpte burkar.. eller från början gjorde jag eget, sen blev det burkar, sen gillade hon inte min mat ett tag, nu äter hon mest vanlig mat, finns dock knappt barnmats burkar här. Vi ska vara i Thailand i 6 månader och njuta som familj.



Kram

2010-10-09 @ 15:33:36
URL: http://enprinsessasbekannelser.blogg.se/
Postat av: Amanda

Nu har vi ju inte riktigt samma utgångsläge då vår son inte äter själv alls ännu fastän han är 3 år men principen är ju densamma. Att få barnet att smaka och lära sig tycka om mat.

Vi provade först med burkar av alla dess slag till Ludde men det verkade inte alls locka herrn så ganska snabbt gick vi över till att prova med att göra egen mat. Oftast får han samma som vi, bara det att hans är i puréform. Jag tror också på att barn mår bättre av att få hemmalagad mat av färska råvaror. Dessutom smakar ju maten så mycket bättre!

2010-10-09 @ 16:12:12
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Sofie

Ingen orsak, bara kul om man kan vara till hjälp, tänkte även på det du skrivit i ett tidigare inlägg om att dagispersonalen inte har tid med E, har inte han rätt till assistent på dagis ett visst antal timmar i veckan?, kan vara värt att kolla upp, flera av mina elever hade assistent redan på dagis just för att de ofta behöver en tydligare struktur och mer tid för att våga lära sig nya saker än andra barn. (jobbar med på gymnasiet med elever med autism)



Hann städa lite på förmiddagen och snart ska vi till vårdcentralen för att se vad det är för otäcka utslag pojken fått.

2010-10-09 @ 16:12:15
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: FLOOSAN

Vi gjorde egen mat, lilleman spydde så fort han fick färdig burkmat

2010-10-09 @ 16:16:20
URL: http://blogg.mama.nu/floosan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0