ADHD: Symptom

Symptomen för ADHD är kan vara svåra att urskilja, speciellt på barn som själva har svårt att beskriva sina problem (vanligen så tror jag inte ens barn i E's ålder uppfattar att de har något problem).
En förutsättning för behandling är ju ändå att diagnosen kan ställas- att förstå symptomen för ADHD underlättar naturligtvis för barnet men jag har även upplevt att det underlättat enormt mycket för mig som Mamma, förståelsen ökar och jag står inte längre (oftast inte iallafall) handfallen för ADHD'ns olika faser...

ADHD drabbar ca. 5 % av barn i skolåldern och symtomen blir ofta mer märkbara mellan 6 och 12 års ålder. I vissa fall kan det vara svårt att veta om barnets enorma aktivitet eller ouppmärksamhet är normalt för barnets ålder eller inte. Jag upplevde tex. själv aldrig E som överaktiv eller speciellt ouppmärksam innan förskolans personal påpekade detta för mig och jag börjde titta på hur andra barn betedde sig- är det första barnet är det svårt att exakt veta hur ett barn ska vara och det är även svårt att vad som klassas som normalt.

Speciellt svårt är det att upptäcka ADHD tidigt om ouppmärksamhet är det primära symtomet. I det fallet är symtomen på hyperaktivitet mindre uppenbara och barnet upplevs ofta som mer disträ och dagdrömmande. Det kan göra att symtomen på ADHD upplevs som otydliga eller förvirrande.

Konkreta symptom [inom ramen för ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet]:
1) Oförmåga att vara uppmärksam eller komma ihåg information
2) Svårigheter att bibehålla koncentration
3) Glömska, tankspriddhet
4) Rastlöst beteende (tex. plockade med saker), Överdrivet pratande eller överdriven aktivitet
5) Kastar sig in i saker utan att tänka efter först
6) Avbryter eller byter ämne under ett samtal
7) Byter ofta aktivitet
8) Svårigheter i socialt samspel med barn
9) Kan uppleva påtvingad koncentration som obehaglig
10) Rörigt sätt att ta sig an uppgifter
11) Svårigheter att organisera

Svårighetsgraden av ovanstående punkter kan variera mycket mellan olika personer med samma diagnos, det är även därför det är så svårt med ADHD- ingen är den andre lik!

[Som synes på ovanstående punkter kommer samtliga punkter antagligen leda till svårigheter under E's skolgång, vilket påminner mig om att jag imorgon ska ringa hans framtida rektor för att diskutera hur stora klasserna kommer bli...det ryktas om att det kommer bli minst 26st elever i varje klass- ngt som inte är helt lämpligt för någon med ADHD...mer om det i ett annat inlägg!]


Kommentarer
Postat av: Vista Fashionhood

Se vem som vann ”veckans blogg” vecka 41.

Var det du?

Om inte ger vi dig en ny chans att ta hem titeln denna vecka. Detta gör du enkelt genom att lämna en kommentar om att du vill vara med.

I slutet av veckan drar vi en vinnare som får sin blogg med beskrivning, länk och bild publicerad.



http://vistafashionhood.blogg.se/2010/october/da-kor-vi-igang-igen-med.html#comment

2010-10-18 @ 14:06:34
URL: http://vistafashionhood.blogg.se/
Postat av: Jess

Intressant läsning. Har man inte själv någon närstående vet man inte så mycket om det. Det verkar vara väldigt många barn, 26 i en etta?

När mina flickor började skolan var de bara 18 i klassen, det känns lite mer lagom.

Ha en bra dag!

2010-10-18 @ 14:08:43
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: ulrica

låter ju nästan som jag har ADHD.....



men förstår att det måste vara svårt att märka på ett barn, tog det lång tid innan ni fick diagnosen?

2010-10-18 @ 16:13:43
URL: http://ulricalovisa.blogg.se/
Postat av: En pojkmammas vardag ♥

Intressant att läsa. Känner att jag inte vet så mycket om ADHD för jag har ingen nära som har det...

Kram

2010-10-19 @ 09:34:55
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0