Bokstavstolkning

Något jag tänkt på gällande E är att han Bokstavstolkar allt vi säger- jag har inte hört från någon läkare att detta skulle vara en del i någon av hans diagnoser men när jag googlar runt på nätet så verkar det som att det är just en del av Asperger-diagnosen, visserligen har inte E Asperger utan Autism men jag tror personligen att den diagnosen kommer ändras till Asperger efter fler undersökningar....och hur som helst så påminner väl de diagnoserna om varandra en hel del?

Att han bokstavstolkar betyder (för oss) att han tar allt för exakt det vi säger till honom, han har ibland svårt att förstå skämt (om det inte är uppenbara skämt) och han förstår inte ironi.

Ett exempel:
Jag och E var på kalas och han ville ha en kaka från vuxenbordet vilket jag sa nej till och sa att han fick vänta tills han ätit upp sin korv (jag menade då att han skulle äta korv med de andra barnen och efter det skulle de få fika och kakor vid barnbordet) direkt när han ätit upp sin korv kom han tillbaka till mig och krävde en kaka från vuxenbordet... Han bokstavstolkade det jag sa och om man tänker på det så var det ju precis så jag sa...även om det inte var så jag menade...

Eller imorse när jag sa "Ja, du får ta ett äpple" och sen så tog han ändå inget äpple men precis innan frukost gick han och tog ett, när jag sa att "Nej, ingen frukt nu- det är snart frukost!"blev han upprörd och sa anklagande att "du sa ju att jag fick ta ett äpple ju"- och då var det över en timme sen jag lovade honom det där äpplet...

Hänger Ni med?

Min fråga: Ni som har barn med liknande diagnoser- gör det också så?

Nu när vi vet om att han tolkar saker på sitt vis, så gäller det att tänka sig för hur man uttrycker sig och vad vi säger till honom- ibland blir det fel men vi gör vårt bästa och blir bättre för varje dag!




Kommentarer
Postat av: Nina

Det du beskriver är mycket typiskt hos personer med autism eller Asperger. Har ni inte fått info om funktionshindret när diagnosen sattes? Det är en av dom största bitarna...

Kram Nina!

2010-11-04 @ 15:00:25
URL: http://nina-livetistort.blogspot.com
Postat av: Sofie

det som du kallar bokstavstolkning upplever jag som ganska vanligt bland mina elever med autism, det man säger tolkas bokstavlingen och därför är det viktigt att tänka på hur man förmulerar sig, men det är svårt att alltid tänka till en gång extra innan man öppnar munnen.



Har många gånger gjort bort mig och den värsta situationen som uppstod var när jag bad en annan personal "kasta ett öga" på en elev medan jag var på toaletten. eleven blev jätterädd, han trodde ju min arbetskamrat skulle kasta ögon på honom. Blev inget toabesök den gången.

2010-11-04 @ 15:46:29
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: Frida-FantastiskaMamman

En person barn/vuxen med autism/asperger tar dig verkligen på orden och har oerhört svårt att förstå dolda budskap eller ironi. De är också ofta väldigt långsinta och har ett oerhört gott minne när det gäller saker som handlar om dem själva.



Hur gammal är din son???



Kramar<3

2010-11-04 @ 19:59:52
URL: http://fantastiskamamman.blogg.se/
Postat av: Ote

Hejsan! Hittade din blogg via en annan, blev intresserad eftersom du tar upp ämnet adhd/autism, aspbergers. Vi har en liten kille på 2år som vi funderar lite över. Går på utredning. Ska kolla lite mer på din blogg, behöver mycket information.

Kram Ote

2010-11-05 @ 07:06:03
URL: http://radhusfruar.blogg.se/
Postat av: Ote

Hej igen! Om du vill svara på mitt inlägg, så snälla gör inte det på min blogg.

Kram

2010-11-05 @ 07:20:07
URL: http://radhusfruar.blogg.se/
Postat av: paula

min äldsta har ej fått diagnosen as,däremot under utredning..men det du beskriver är exakt som de flesta as barn gör...



om jag ber min dotter " stå där och vänta" så står hon där tills jag kommer eller ber henne komma.



en liten rolig kommentar får man ju till och från...dock...

en ggn på bup så står det "en trappa upp" MEN det var två sk "halv trappor" detta kunde hon INTE släppa, det var ju TVÅ men stog EN!

ordet huvudströmbrytare förbryllar henne fortfarande..är det ngt man stänger av huvudet med? hur mycket vi än förklarar så kopplar hon inte just detta.

2010-11-08 @ 14:28:47
URL: http://paulaeklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0