Lyxfällan!

Idag, efter att Mormor åkt hem och E åkt till sin Pappa(!) så satte jag mig ner för första gången på hela dagen... LillaA fick därmed röja fritt bland E's DVD-filmer...vad gör man inte för att få vila lite?!

På TV:n visades då en repris av Lyxfällan- där en man stod i köket och grät för att han var tvungen att sälja sina golfklubbor!
Jag själv är (eller var innan Barnen föddes) en extremt hängiven golfspelare men ärligt?!
För det första, gråta över materiella saker är, enligt mig, sjukt och dels så borde just golfklubbor inte vara upphov till tårar hos en vuxen man...

Jag är en person som verkligen inte bryr mig om materiella saker, jag har inga känslor för saker och jag fäster mig inte vid ting utan kan lätt kasta...jag kastar/skänker/ger bort barnkläder, leksaker och arvegods helt utan att uppleva detta som jobbigt- men jag vet att det är ovanligt!
Jag tror helt enkelt det beror på att jag hatar att ha massa saker som bara ligger och skräpar eller som ligger nedpackade- har man inte ens tittat på dessa saker på ett halvår kommer man inte använda dem...

Hur fästa är Ni i det materiella?
Kan Ni kasta saker?



[Ett tips från mig är att lämna leksaker till tex. Barnsjukhus en gång per år! Det har jag och E alltid gjort, vi rensar och så åker vi till sjukhuset med de leksaker som E inte använder, de tar enbart emot plastleksaker, och så får han ge dem till avdelningen! Det här är något vi gjort ett par gånger och det är ngt som E pratar om ibland om som jag tror är jättenyttigt!]

Kommentarer
Postat av: Fia

Tack! Det gick jätte bra , ska bli skönt att slippa åk dit mer...gillar inte sjukhus =)

2010-12-20 @ 19:53:01
URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
Postat av: Alfva

Äh, blev ingen tur till Campadres utförsäljning. Hade alldeles för mycket på jobbet och tiden bara stack iväg...



Jag kan också rensa och slänga, ibland lite för mycket. Sen samlar jag på mig så mycket igen ett tag för att göra en rejäl rensning senare.

Just nu skulle det behöva rensas rejält här hema....

2010-12-20 @ 20:42:14
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Susanne

Eftersom jag har svart bälte i shopping, så är mina garderober sprängfyllda. Jag brukar rensa garderoberna med jämna mellanrum och skänker kläder som är schyssta. En gång var jag med i en insamling till hemlösa kvinnor och då kände jag verkligen att jag gjort en god gärning. Tyvärr så har jag inte sett/hört om några liknade insamlingar.

Juliga-kramar

Susanne

2010-12-20 @ 21:23:46
URL: http://mittlivsomsusanne.blogspot.com/
Postat av: Ester

tack söta du! Nä det är verkligen inte lätt att vara själv med dom små när en av dom är sjuk och den andra vild och jag själv rätt trött....hur många månader får ni mellan minstingarna nu?

2010-12-20 @ 21:53:16
URL: http://trollensmamma.se
Postat av: Liw

Jag kastar gärnat eller lämnar bort/säljer, men jag har en tendens att ändå spara lite för länge "kan vara bra att ha" mentalitet. Gråter dock sällan över prylar, eller ja i förra veckan över mitt objektiv men det är en av få saker jag gråtit över..



Kram

2010-12-20 @ 22:34:38
URL: http://liwetochvardagen.se
Postat av: Jolie

Jag vill inte köpa massa prylar, men nån gör det ändå ;-)

Och sen har jag skit svårt att göra mig av med gamla saker. Vet inte varför jag spara, men tyvärr. Tänker alltid att tänk om.. Önskar jag var lite mer som du ;-) För jag vet att du har rätt och det är inte skoj med prylar överallt..

2010-12-20 @ 23:06:52
URL: http://mammajolie.blogg.se/
Postat av: Annica Lundgren

hej ... jag håller med om materiella saker kan kasta utan problem. men det finns en materiell sak som jag älskar min Iphone. hihi.... jätte fint det ni gör som ger bort till sjukhuset... skall ta efter där....tack för tipset

annica

2010-12-21 @ 05:58:09
URL: http://pinkladyw595.blogspot.com
Postat av: Fröken M

Mina kusiner har en regel hemma hos sig när det gäller leksaker. Eftersom de är 3 bröder har de hur mycke saker som helst. Så varkje gång de får en ny leksak måste de ge bort en annan till "bättre behövande". En skit bra grej som jag även tänker införa på viggo när han börjar förstå innebörden av det !

För övrigt tycker jag lyxfyllan är riktigt tragiskt. Det är en sak att vara fattig, men fattig för att man är korkad ?! Det gör mig bara arg :(



kram

2010-12-21 @ 09:58:03
URL: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0