En ny utvecklingsfas: GNÄLL!

LillaA är nu 10månader och 1 vecka- detta är exakt 41veckor...och enligt min lilla handbok Växa & Upptäcka världen så påbörjas nu en ny fas av LillaA's utveckling, enligt boken kallas den Sekvensvärlden- enligt mig kallas den gnäll-och-sur-världen!

Sekvensvärlden innebär att barnet försöker förstå hur världen är sammansatt och hur saker och ting är sammanlänkade med varandra- och visst, det låter ju som en härlig fas full av stillsamt grubblande, det lilla barnet sitter still, funderar i all tysthet...

Min fråga till författaren är då: Varför skriker LillaA?
Vid minsta lilla motgång så skriks det...om jag eller E råkar låta bli att titta på henne för 2sekunder skriker hon...när hon inte får slå på sin bror eller på datorn så skriker hon...och om vi, Gud förbjude, råkar lämna rummet utan att ta med henne så skriker hon...
Dessutom vill hon bli buren hela tiden, vilket gjort att min rygg numer känns bruten på ställen jag inte ens trodde fanns i ryggen...!

Enda gången hon inte skriker är när jag lägger ner henne i sin säng för att sova middag, då ser man riktigt hur hon myser ner sig under filten och somnar så sött!

Idag när hon precis somnat ropade E på mig och sa:
- Mamma, lyssna...det är tyst nu...!
Sen kramade han mig, sprang iväg, snubblade över en pall, ramlade, skrek och så vaknade LillaA....men det var iallafall mysigt med 5sekunders tystnad...

Skönt att FinaL var här på besök idag, hon satt med L i knät hela tiden tror jag, lagade tacos med LillaA hängandes på ena höften och kokade kaffe med henne under ena armen...
Tack för idag, Fina Vänner♥!

När L&L kom så gick vi en sväng till backen, två bästisar i liknadana overaller!


TACOS!

Kommentarer
Postat av: Janni

Svar- jag tolkade din kommentar som syrlig och tog det personligt vilket jag vet att man i bloggvärlden inte ska göra.

Alla kommentarer kring den diskussionen dig och mig emellan är nu borttagna. Hoppas det känns bättre.



Gott nytt år till dig med

Janni

2010-12-30 @ 19:32:37
URL: http://innaj.blogg.se/
Postat av: Malin

Gnäll och sur världen känner jag igen, nu har den gått över för tultan,men hon var precis som du beskriver LillaA. Undra om författaren till boken själv har barn? Jaja alla barn är olika som tur é :)

Sen tror jag seperationsfasen brukar träda in runt 9-10 månader med, kan ju vara det med,, det är då inte alltid lätt att förstå de små liven ibland önskar man att de kunde prata :)



Ha nu en mysig kväll.

Kramar

2010-12-30 @ 19:45:53
URL: http://minbebis.com/blogg/tultaliten
Postat av: Johanna Friman - Tvåbarnsmorsan

Jag känner verkligen igen Ronja i det du skriver. Hon är också supergnällig!

2010-12-30 @ 21:39:42
URL: http://tvabarnsmorsan.blogspot.com
Postat av: Caroline

Alla dessa perioder och faser, de går ju in i varann hela tiden ;)

Låter som att ni hade en trevlig dag igår, önskar dig en lika trevlig idag.



Gott nytt år!

2010-12-31 @ 04:47:25
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: Hanna

Dom olika faserna är inte alltid så roliga... Men du kan ju glädjas över att hon snart kommer in i en ny fas och har du tur så är den inte värre i alla fall ;-) Härligt med besök och ett extra knä! Kram

2010-12-31 @ 09:07:13
URL: http://mamzterblog.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0