Vattkoppor?

Jag skrev för ett tag sedan att vi numer inte kan umgås med Grannen och hennes familj då de snart kommer ha vattkoppor- det var flera som reagerade på att jag inte kan veta att det verkligen får vattkoppor bara för att de utsatt sig för smittan och det vet jag ju inte såklart- det jag vet är att vattkoppor smittar extremt lätt!

Anledningen till att jag vill vara på den säkra sidan är för att varken E, LillaA, N eller jag haft just vattkoppor [och ja, jag & N har testat oss så vi har inte haft det, möjligen att E har haft någon extremt lightversion av vattkoppor men det tvivlar jag på!] och att det är bäst att inte få smittan som gravid, då det kan ge stora konsekvenser för både mamman och barnet om mamman är sjuk tex. vid förlossning.

I samma inlägg som det jag nämner ovan fick jag även en kommentar från J som föreslog att jag och N skulle vaccinera oss och att vi sedan skulle utsätta barnen för smittan för att "få det gjort" och ju mer jag tänker på det desto bättre låter den idéen!

Är det någon som haft Vattkoppor som vuxen?
Är det någon som vaccinerat sig mot Vattkoppor?



Vaccin mot vattkoppor (varicella)

Vattkoppor är en välkänd, mycket smittsam men för det mesta ofarlig utslagssjukdom. Mottagligheten är allmän, oftast drabbas förskole- och skolbarn. Även vuxna kan dock insjukna och de får ofta allvarligare symtom än barn. Sjukdomen finns över hela världen.

Vattkoppor börjar i allmänhet med lätt till måttlig feber och värk i kroppen under något dygn. Sedan uppstår ett kliande, blåsformigt utslag. Detta brukar först ses på bålen, senare i ansikte, hårbotten och munhåla.

Efter genomgången sjukdom/infektion, med eller utan symtom, finns virus sovande (latent) kvar i nervceller i kroppen. Vid en eventuell reaktivering får man bältros.

Vem rekommenderas vaccination?

Vaccin mot vattkoppor ges i Sverige i första hand till särskilda medicinska riskgrupper. Diskussioner pågår om att låta införa vattkoppsvaccinet i det allmänna barnvaccinationsprogrammet.

För närvarande rekommenderas vaccination av barn med underliggande sjukdom som nedsätter immunförsvaret, till exempel maligna sjukdomar och kronisk njursjukdom. För att dessa barn inte ska smittas rekommenderas även vaccination av syskon och nära kamrater. Bedömningen görs av patientansvarig eller annan sakkunnig läkare.

Det krävs två doser för grundvaccination och revaccination görs 5-10 år senare.

Det finns numera ett vaccin mot bältros. Detta vaccin innehåller samma virusstam som vattkoppsvaccinet men i betydligt större mängd. Vaccinet skyddar mot bältros, och ska inte ges till människor som inte har haft vattkoppor.

Vem ska inte vaccineras?

Personer med mycket allvarliga sjukdomar med nedsatt infektionssvar ska inte vaccineras. Detta eftersom virusstammen som ingår i vaccinet under sådana förhållanden kan föröka sig och ge upphov till sjukdom.
Vid säkerställd överkänslighet mot någon beståndsdel i vaccinet ska vaccination undvikas. Vid infektion med hög feber ska man vänta med vaccination. Absolut kontraindikation (omständighet som utgör skäl eller hinder mot att vaccinera) är en svår allergisk reaktion inom 48 timmar efter föregående dos eller en sådan reaktion mot en ingrediens i vaccinet.

Skyddseffekt

Nästan alla småbarn utvecklar antikroppar mot vattkoppsvirus redan efter en dos vaccin. Vid vaccinering i vuxenåldern eller efter puberteten utvecklas antikroppar hos 90% av de vaccinerade efter en dos, och hos så gott som 100% efter två doser. Om en person insjuknar trots vaccinering får personen en betydligt mildare form av vattkoppor.

Biverkningar

Vaccinet kan orsaka rodnad, svullnad och ömhet på injektionsstället under några dagar. En försvagad form av sjukdomen med enstaka blemmor eller (i sällsynta fall) blåsor uppträder 1-2 veckor efter vaccinationen hos cirka fem procent av de vaccinerade. Allmänsymtom är ytterst sällsynta.
Allergiska reaktioner har beskrivits i enstaka fall, men det är ofta svårt att veta om allergin orsakats av vaccinet eller av något annat som den vaccinerade utsatts för.


Kommentarer
Postat av: Fru Hurtig

Hade det som liten och mor säger det var ganska smärtfritt. Hoppas du får till det. =)

2011-01-17 @ 15:29:26
URL: http://www.fruhurtig.blogspot.com
Postat av: ansepanse

ja hade vattenkoppor som barn men då var jag riktigt ordentligt sjuk

2011-01-17 @ 18:23:51
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Linda aka Tokmorsan

Jag har verkligen försökt få mina barn att bli smittade men icke. Det funkar inte bara!



Att du inte vill utsätta dig för det förstår jag. Det är verkligen inte bra när man är gravid!

2011-01-17 @ 18:24:44
URL: http://tokmorsangbg.devote.se/
Postat av: HUSnrNIO

Inga tecken på vattkoppor här ännu. På torsdag har det gått tre veckor sen vi besökte smitthärden. Jag hade hoppats på att barnen skulle få det jag:(

2011-01-17 @ 19:20:32
URL: http://husnrnio.se
Postat av: Hanna

Jag fick vattkoppor när jag var i skolåldern och blev jättedålig medan min lillebror som bara var två hade det hur lätt som helst. Nu är det ju olika för alla, men finns möjligheten för er att vaccinera er så tror jag på att det är en bra idé sen när bebisen är här att ni faktiskt utsätter barnen!

2011-01-18 @ 09:10:01
URL: http://mamzterblog.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0