Kan man bota Autism?

Som jag tidigare nämnt så tvingas, mer eller mindre, E att vara med och leka på dagis- de har sagt att han tydligt säger ifrån att han inte vill vara med och leka rollekar eller att han helt enkelt håller sig u utkanten av leken om han tvingas vara med- han vill inte!

Men ändå så är det en av de sakerna som dagispersonalen framhåller som viktigast i deras arbete med honom- att få med honom i rollekar med andra barn. När jag frågade vad han egentligen vill göra så är det att spela spel, rita, läsa osv.
Och när jag frågade ifall han inte kan få göra dessa saker så svarade de att de andra barnen inte vill spela spelen som han vill spela [då de flesta av de spelen är för svåra för de andra barnen] och att personalen inte kan sitta med honom [vilket jag personligen tror handlar mer om vilja då han har en personal som beviljats att bli hans handledare så hon borde ju ha tid med det!]

Nu ska jag snart på möte med Rektorn och Dagispersonalen för att få reda på deras nya handlingsplan för E som ska gälla under våren [någon handlingsplan har inte upprättats förrän jag bad om det nu på senaste mötet!] så undrar jag: Är det rätt att tvinga honom?
Kan man, som personalen säger "träna bort symptom från Autism"?

[När jag tidigare skrev om det här fick jag blandade kommentarer kring detta, en del tyckte personalen gjorde helt rätt och en del skrev att barn med Autism inte ska pressas till lek- och en skrev att jag skulle sluta "curla" så förbannat...]


Kommentarer
Postat av: Johanna Friman - Tvåbarnsmorsan

En annan fråga då som kanske inte har med hans sjukdom att göra: Är det mer rätt att tvinga E att vara med på rollekar än att tvinga de andra barnen att spela spel som E gillar?



Om man nu ska tvinga barn att göra saker de inte vill, borde inte de andra barnen vara tvungna att "ställa upp" tillbaka ibland också då? Eller gör de det?

2011-01-07 @ 19:17:03
URL: http://tvabarnsmorsan.blogspot.com
Postat av: Cissi

Det man kan göra är att lära barn med autism det sociala samspelet med andra genom olika rollekar. Men om det inte sker på barnens villkor utan med tvång som går det inte. Eftersom barnet då kommer att sätta sig på tvären. Det är väl ett ypperligt tillfälle att träna socialt samspel, turtagning osv genom spel. Eftersom det är en personal insatt för just E så har ju denna tid till att spela spel, rita osv. Personalen kan ju inte skylla på att de spel han vill spela är försvåra för de andra barnen, då måste dom ju vara med och spela och lära de andra barnen. Det tar tid men jag tror att det kommer ha stor betydelse i slut ändan.

Hoppas verkligen att mötet gick bra i dag. Stå på dig, föräldrar som du växer inte på träd. Där man har accepterat att sitt barn har en diagnos och vill göra det bästa för barnet. Det är värre med de föräldrar som inte ser problemet med sitt eget barn. Typ mitt barn gör aldrig något...

Ha en trevlig helg.

2011-01-07 @ 20:17:38
Postat av: Linda

Nu vet jag inget om Autism men jag tycker principiellt det låter konstigt att han ska tvingas till något han inte vill göra, medan ingen "tvingar" de andra barnen att spela hans spel eller rita med honom. Varför kan han inte få sitta vid ett bord och rita om det är det han vill göra? Klart man bör försöka att få honom att interagera med andra men om det inte går/om han inte vill, hur kan det vara bra att tvinga honom?



Hur kan det vara ett "botemedel" att ignorera hans personlighet och hans intressen? Fast som sagt, jag kan inget om autism så det kanske är så man ska göra... Jag tycker iaf att det låter knäppt och jag skulle också ställa mig frågande till det hela.

2011-01-07 @ 20:18:55
URL: http://miss-misschief.blogspot.com
Postat av: Linda

Tyvärr kommer folk med många åsikter utan att egentligen veta vad dom pratar om. Autism kan inte tränas bort. Man kan träna för ett mer effektivt beteende inom vissa områden. Men tvång är inte rätt väga att gå. Jag skulle gå i taket rejält om dom behandlade min dotter på det viset i skolan. Hon har vissa saker hon bara inte gör. Punkt slut. Allt som innefattar samarbete är oerhört jobbigt för henne. Att då tvinga in henne i det ger omvänd effekt. Tvånget gör att hon låser sig ännu mer. Att locka och succesivt ta med barn som dess i lekarna är en mkt bättre väg att gå.



Har dessutom en person blivit utsedd till extra stöd så finns ingen ursäkt att inte bejaka det ditt barn är bra på istället för att tvinga in i något som bara föder oro.



Curla sina barn med autism??? Hallå har man ingen kunskap om saken skall man knipa käft punkt slut.

Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att jag daltar osv. Jag daltar inte jag hittar andra vägar än vad man i normala fall kanske använder sig av.



Jag är mer än villig att bolla ideer med dig! Du får gärna maila mig privat. Massa kramar till dig!

2011-01-07 @ 20:22:05
URL: http://www.linda.mustica.se
Postat av: Jolie

Jag tror: Beroende på vilken typ av autism så kan man "träna" sig att fungera i vardagen. En kille jag känner har aspberger och han har "lärt" sig att tyda det osynliga språket eller lärt sig hur man ska vara för att "passa in". Så jag tror att man kan träna men inte bota.



Curling betyder väl att man sopar undan hinder för barnen så att dom lättare ska klara livet. Eller klara livet utan ansträngningar.. Jag tycker kanske inte att du curlar.

2011-01-07 @ 22:41:00
URL: http://mammajolie.blogg.se/
Postat av: Bellan

Hej!

Min son är nu 12 år (AS och ADHD) och jag kommer ihåg när han gick på dagis. Han hade hela tiden en personlig assistent där som hela tiden skulle vara vid hans sida. Jag upplevde att den som var hans assistent tyckte det var tråkigt att inte kunna stå med övrig personal och prata när de var ute. Hans assistent måste ju vara vid sonens sida och därmed inte vara med i "gemenskapen" med den andra personalen. Det är min erfarenhet.

Sen tror jag inte att de här barnen kan tränas så de blir lika sociala som barn utan diagnoser. Jag tycker han ska få ägna sig åt det som intresserar honom, inte behöva vara som alla andra för det kommer han aldrig att bli.

Stå på dig, är mitt råd!

Kramar!

//Bellan

2011-01-07 @ 22:48:27
URL: http://metrobloggen.se/svampbobtjejen
Postat av: DONKEN-2barnsmorsa 2be

jag tycker att du gör helt rätt. och att om han är intresserad av att rita, spela spel, läsa, så är det väl DET han ska få göra? uppmuntra intressena, kallas det ju. inte fan curlar man för det... är ju bara dumdristigt att neka honom att göra vad han tycker är kul. :S

stå på dig!

2011-01-08 @ 05:10:16
URL: http://donkens.blogg.se/
Postat av: Nina

Men ååååh!!!! Dom som påstår att du curlar vet inte vad autism är och uppenbarligen vet inte personalen på dagis det heller! Kräv att dom får handledning och möjlighet att gå på föreläsningar!



Tvinga absolut inte!!! Skulle dom tvinga en rullstolsburen att gå? Blir så arg!



Nej, autism går inte att bota, men man kan hjälpa personer med autism att klara vardagen ganska bra om man strukturerar, stöttar, TYDLIGGÖR och tar HÄNSYN!



Fasen, en personal behöver han och han ska slippa barngruppen i den mån det går. Vill han leka så ska det vara med nån av barnen som det funkar bra med, som fixar att ta hänsyn till honom. Annars får en personal leka med honom! Och spela spel!



Curla gör man om man hjälper mer än man behöver! Våra barn behöver hjälp!



Lycka till!

Kram Nina!

2011-01-08 @ 06:52:32
URL: http://nina-livetistort.blogspot.com
Postat av: Sofie

gud så upprörd jag blir när jag läser detta inlägg, Min mage skriker av olustkänsla och tårarna bränner bakom ögonlocken.



Es dagispersonal verkar inte ha någon kunskap om autism överhuvudtaget, För de flesta barn med autism är det omöjligt att leka rollekar, man förstår helt enkelt inte vad man ska göra och vad leken går ut på, ett spel däremot är lättare att förstå då det har tydliga regler, en tydlig början och ett tydligt slut.



sen kan man ju också ställa sig frågan "för vems skull?"



Inte är det för Es skull man tvingar honom att vara med i lekar som han inte förstår innebörden av och inte klarar av att delta i.



Eftersom han har en egen resurs borde det inte vara något problem för personalen att spela spel, rita eller pussla med honom.



Hoppas du lyckas få personal och rektor att förstå att deras beteende mot E inte gynnar honom utan istället försvårar hans tillvaro.



Autism kan man inte bota, symtomen kan lindras genom tydlighet och struktur, men knappast genom att tvingas vara med i rollekar som absolut varken är strukturerade eller tydliga i sina regler.



Lycka till



2011-01-08 @ 15:17:41
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: virris

Jag har ingen erfarenhet men det känns väldigt fel av personalen att tvinga ett barn att göra saker som barnet inte vill?

Har barnet dessutom fått en handledare så ska ju handledaren lägga ner tid på barnet som behöver extra stöd. Bra att ni ska ha möte för jag tycker att det känns riktigt fel.

kram!

2011-01-08 @ 21:42:00
URL: http://www.virrisbyvirris.se
Postat av: mumari

Är du säker på att hon är anställd bara för din E?

Jag jobbade som assistent förut åt en pojke med Asberger. På fritids, han behövde ha mig vid sin sida hela tiden.

Men samtidigt så lät tydligen rektorn de andra fritidsfröknarna tro att jag skulle fungera som en fröken åt alla, så de kunde inte förstå att jag inte kunde ta hand om alla andra barn också.

Innan vi alla förstod hur rektorn hade ställt till det för att spara pengar så blev det en hel del missförstånd och konflikter.



Lycka till!

2011-01-09 @ 10:10:30
URL: http://mumari.com
Postat av: Madde

Jag tycker det låter helt sjukt, alla barn är olika oavsett diagnos eller ej, varför måste alla barn göra samma saker då?

Skriv vad som sas på mötet för jag är nyfiken på svaret!!

Ha en underbar söndag =)

2011-01-09 @ 10:52:13
URL: http://mittkaos.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0