Övning pågår

Varje dag (helst) har vi fått övningar som E ska göra, övningar som främjar koncentrationen, kreativiteten och finmotoriken- vanligtvis försöker vi följa det som de övar på under dagisdagarna just den veckan och så innehåller övningarna alltid att vi läser minst en bok och pratar om vad vi ser på bilderna. E har talsvårigheter så därför är detta en bra övning i både att koncentrera sig och att öva uttal, senaste gången vi var till logopeden så hade antalet svåruttalde bokstäver minskat till enbart -s (vilket många barn ju har svårt med), -g och -k så han har gjort enorma framsteg!

På dagis övar de iallafall nu på att klippa efter linjer- och när jag frågade personalen hur det gick för E så sa de att han inte var med på den här övningen utan istället spenderade tiden med småbarnsgruppen, då han sagt till persoanlen att han inte kunde klippa.
Kände med en gång hur ilskan kokade upp i halsen på mig, vaddå han sa att han inte kunde klippa? Nehej, men då ska väl de lära han att klippa då...alla kan väl inte det direkt? Och dessutom säger E oftast att han inte kan när han egenligen inte vill eller tror att han inte kan... Så igår tog jag fram papper, penna och en barnsax- ritade lite enkla figurer på pappret och bad E klippa ut dessa. Självklart sa han direkt Jag kan inte klippa men sen tog han saxen i sin lilla hand och klippte med stor precision ut figurerna jag ritat- efter ett tag hade vi hela bordet fullt av pappersfigurer! Det var roligt att klippa!



Hur ska man göra för att få dagispersonalen att förstå att de måste pusha honom?
Och, jag förstår att de inte har resurser till att ha en personal som sitter hos honom hela tiden, men om det är det han behöver- hur löser man det då?

Ska han inte få lära sig saker bara för att det fattas personal?


Kommentarer
Postat av: Johanna

Aha, Pump tränar jag med då tid finnes. Än sålänge finns det bara tid för spinning ggr 2. Pump är härligt! Åh vilken liten storasyster, men gud så mysigt att vänta liten igen!!! Hur mår du? Kram

2010-10-08 @ 10:58:27
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: ✫ Jenny Ölmebo ✫ Fru & 4 barnsmorsa ♥

Godmorgon, tack för din kommentar, försökte gå in på din blogg ifår för att svara men kom bara en blank sida, men nu så :)



Ja en del dagispersonaler försöker göra det enkelt för sig :S



Själv har jag en 12 åring med diagnostiserad ADHD och TICS



Sen en 8 årig som utredning strax eklar på, ska på det avslutande mötet i slutet av okt å få veta vilken diagnos han har, troligen ADHD där med.



Hoppas ni får en fin fredag



kram

2010-10-08 @ 11:32:15
URL: http://jennyolmebo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0