Pressmeddelande: Bolltäcke!

Varje dag (nästan) får jag olika Pressmeddelanden skickade till min mail, förutom att förundras över vem det är som kommit på att skicka dem till mej(?!) så får de mig dels att kunna låtsas (i några minuter) att jag är en väldigt viktig person och dels så får jag ofta jättebra information om saker- så fortsätt gärna skicka dessa små Pressmeddelanden!

Idag kom det iallafall ett mail som jag tänkte dela med mig av, för det lät intressant!

Barn med ADHD har ofta svårt att komma till ro på kvällen (som många av Er säkerligen vet!) och sedan länge finns det ju både kedjetäcken (som jag först associerade med tvångströjor av ngn anledning...) och bolltäcken- det är alltså täcken med extra tyngd i som skall skapa trygghet och stimulera vissa punkter på kroppen i taget vilket gör att dessa barn somnar snabbare!

Nu har det, för första gången(?) gjorts en riktig studie på detta och det gav extremt bra resultat!





Nyligen publicerades studien i den internationella tidskriften Nordic Journal of Psychiatry.

Undersökningen genomfördes i de deltagande familjernas hem. Barnen utrustades med en mätapparat som registrerade deras sömnmönster, samtidigt som föräldrarna förde sömndagbok under de 28 nätter som försöket varade. Först mättes barnens sömnmönster medan de sov som vanligt. Därefter fick de sova med bolltäcke i två veckor. Försöket avslutades med en vecka utan bolltäcke.

Resultaten visar att barnen kom till ro lika snabbt som friska barn när de använde bolltäcket, medan det oroliga mönstret kom tillbaka så snart de sov utan bolltäcke. Under perioden med bolltäcke låg ADHD-barnens sömnmönster i nivå med de friska barnen i försökets kontrollgrupp.

 Resultaten är glädjande för de barn som lider av ADHD – och även för deras föräldrar. Bolltäcket används redan av många familjer i Sverige.

-Tyngden i bolltäckena gör att våra barn känner sig trygga och sover bättre. Det är mindre spring vid läggdags och de vaknar inte lika ofta, säger Ulrica Nehlmark som är mamma till tre pojkar, varav två har ADHD och sömnsvårigheter. När de inte sover med bolltäckena märker vi skillnad direkt.

 -Sömnproblem är vanligt hos barn med ADHD och alla hjälpmedel som underlättar sömnen är välkomna. Barn som inte sover får svårt att följa med och prestera i skolan, säger Anki Sandberg, förbundsordförande i Riksförbundet Attention.

 Resultat från undersökningen:

● 21 barn i åldrarna 8-13 år med diagnosen ADHD deltog i studien. Lika många barn ingick i kontrollgruppen. Studien genomfördes under 28 dagar.

● Bolltäcket förbättrade insomningstiden med nästan 40 procent, så att ADHD-barnen somnade lika snabbt som barn utan ADHD.

● Bolltäcket minskade det antal kvällar då ADHD-barnen behövde mer än 30 minuter för att somna från 19 till 0 procent.


Vill Du läsa mer om studien och dess resultat kan Du göra det här!


Och vill Ni ha mer information så kan Ni kontakat:
Ulrica Nehlmark, använder bolltäcke till sina barn, Falkenberg: 0705-784603
Eva Andersson, försäljningschef på Komikapp: 0708- 423609.
Anki Sandberg, förbundsordförande Riksförbundet Attention: 08-7092260

[Och vill Ni ha Pressmeddelandet i sin helhet kan Ni maila/kommentera här under så vidarebefordrar jag det gärna till Er!]



Om det är någon som läser som har erfarenhet av dessa täcken kan Ni ju skriva en kommentar/åsikt här under!

Kommentarer
Postat av: fia

Våran lilleman har ett boll täcke och det gör under verk med han när han inte kan kontrolera sina muskler och han får hjälp att få en kroppsuppfattning.

Va kul att nån mer har fått upp ögonen för dom .

kram .

2010-11-17 @ 14:25:35
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Åsa

Tack för tipset :)

Ska genast kolla upp detta till vår son :)

Kram Åsa

2010-11-17 @ 14:30:19
URL: http://matsochcasperforever.blogg.se/
Postat av: Natalie

Hej! Det var jag som mailade igår... vi får se om det funkar med inlägg idag, annars kommer förmodligen ett litet mail till. :)



Detta med bolltäcke är nåt jag känner till, vad som kan vara viktigt att tänka på är att de finns i olika tyngd - och att ju tyngre, verkligen inte behöver betyda desto bättre! Får man däremot ett med rätt tyngd, så tror jag att de är jättebra! Det är ju bara att tänka själv på vilken tyngd man är van och vill ha, som på sommaren när det bara är ett tunt lakan...



I övrigt kanske jag är känslig, men jag gillar inte att man kallar barnen i texten för "ADHD-barn" samt gör en jämförelse mot s.k. "friska" barn. Hur ställer du dig till det? (Eller är jag, som redan skrivet, överdrivet känslig?)



Ha en trevlig kväll! :)

/Natalie

2010-11-17 @ 20:32:42
URL: http://www.natta-myown.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Jag träffade på mitt första bolltäcke för över tio år sedan. den gången var det till en vuxen kvinna med diagnos autism. det enda som fick henne att känna sig trygg och lugn var hennes bolltäcke. idag är jag lärare i en särskolan och det var för mig en självklarhet att det skulle finnas bolltäcke hos oss men som tidigare ngn annan nämnde här är det viktigt att prova sig fram till det som passar.

till nathalie så tycker inte jag att du är överkänslig!! vad är ett friskt barn?! ett barn som har diagnos adhd kan även vara friskt. Jag har astma och allergier men anser mig kärnfrisk!!

2010-11-17 @ 21:47:33
Postat av: Linda

Jag jobbade med en autistisk tjej förut, och hon hade kedjetäcke och många gånger när det var jobbigt och hon var orolig så bad hon om att få bli bäddad med sitt täcke, dvs att vi stoppade om henne med det. Många gånger lugnade hon ner sig och utbrotten uteblev.

Jobbar nu med en tjej som oxå har kedjetäcke, men har inte jobbat så länge med henne än så jag kan inte riktigt uttala mig om det.



Kram

2010-11-18 @ 11:27:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0