Vilka krav ställs på barnen?

Idag funderade jag och L över vilka krav som egentligen ställs på våra barn?
De är 5år men egentligen ställs, enligt mig, oerhört höga krav på dem!

När jag hade utvecklingssamtal med E's dagispersonal så berättade de olika anledningar till att de tyckte att han skulle stanna kvar på dagis ytterligare ett år samt varför han var "senare än de andra barnen i utvecklingen"
[vilket han inte borde vara då de tester vi gjort för utvecklingsförseningar inte alls visar detta utan snarare tvärtom!]

Dels påpekade de att Han inte kommer klara gymnastiken, som de har en gång i veckan, då det krävs att de ska byta om samt byta om och duscha själv på 10minuter [enligt dagispersonalen]
Men är det många 6åringar som klarar det, helt utan hjälp från någon vuxen?
Som jag fattat det dock är det alltid en pedagog med i omklädningrummet...

Vidare påpekade de att ibland glömde E att sätta på sig vantar, trots att det är kallt ute kan han ibland gå ut utan vantar- vilken 5åring gör inte det?

Ytterligare "problem" var att han inte gillade att leka rollekar med de andra barnen, E vill helst spela spel, lägga pussel eller läsa böcker- enligt personalen var detta ett problem som sattes i samband med hans diagnos- visserligen krävs det ju att barn klarar vissa delar av socialkaraktär och enligt personalen försökte de tvinga E att vara med de andra barnen- vilket jag tycker är helt fel! Vill han inte ska man inte tvinga honom!
När jag frågade om ett annat barn inte ville vara med och leka, om de tvingade honom att vara med?
Och nej, det gjorde de inte- utan det var E som de försökte tvinga då han "måste övas" i sociala sammanhang [vilket jag kan hålla med om, men inte under tvång!]
Och dessutom så ser inte personalen hans personlighet känns det som, de ser hans diagnos och att alla avvikelser [tydligen är brist på intresse för just mamma-pappa-barnlekar en avvikelse] som en del av den- en hel del kan ju även vara hans personlighet! Han kanske inte hade gillat liknande lekar även utan sin diagnos eller hur?!

Och dessutom sa de att han hade problem med att skära upp maten i lagom stora bitar- något han visserligen har men som jag anser knappast är någon anledning till att gå kvar på dagis ytterligare ett  år!

Och inte fick jag någon kontakt med BUP idag heller, snart åker jag dit och sätter mig, jag tar med mig sovsäck och stormkök om så behövs- ifall jag bosätter mig där måste de väl märka mig någon gång...?!

Det här är verkligen något jag behöver diskutera med BUP, för det känns inte som dagis har så bra koll...!
Eller vad tycker Ni?

Kommentarer
Postat av: Lenaeff

JAg förstår att det är tufft att höra vad peronalen säger, men just mamma.pappa-barnlekar (dvs rollekar är just sådant som barn med npf har svårigheter med. Sen ska naturligtvis inga barn tvingas öva sociala sammanhang, utan man får öva en till en med en personal först för att sedan övergå till att öva med personal i samma rum som övriga barn innan han ska "tvingas" med de andra barnen.

Sen skulle jag om jag var du inte ha så bråttom att flytta ditt barn till nollan med alla krav som kommer då eftersom dessa barn ofta är kravkänsliga. Om jag vetat hur det skulle gått för min son hade jag gladeligen haft honom kvar ett år till på dagis. Det hade han helt klart mått mycket bättre av, så tänk igenom detta noga innan du bestämmer dig. Det är så otroligt mycket mer de ska klara av i "nollan" och på så mycket färre personal.

Ha det gott //Lena

2010-12-02 @ 19:11:18
URL: http://vitavox.blogspot.com/
Postat av: Mi

Håller med dig om att det inte är några direkta problem som dom hakat upp sig på ang E. Alla barn är olika och jag tror att E klarar av många saker som de övriga inte gör.Det saker som du tar upp på bloggen som dom reagerar över kan jag tycka att det inte ska vara något hinder. Samtidigt så kan det nog vara bra för väldigt många elever att vänta ett år tror jag. Blir skolstarten dålig det första året så hänger det ofta med under hela skoltiden. Tyvärr. Det där är något som du måste fundera över väldigt noga och väga för och nackdelar. Kramar o ha en fin kväll!!

2010-12-02 @ 19:16:00
URL: http://www.metrobloggen.se/monicaandersson
Postat av: Fröken M

Jag tycker det låter som fullt normala saker som kan vara svåra för 5 åringar oavsett om de har en diagnos eller inte. Alla lär sig saker olika fort och när det gäller vantarna så är jag snart 29 år och glömmer dem fortfarande - trots att det är närmare 20 minus ute...

Ibland känns det som om pedagoger och personal "hittar på ursäkter" för att göra saker och ting så "enkla" som möjligt ur deras synvinkel och det gör mig arg !

Kram

2010-12-02 @ 20:28:14
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Carina

Fan!! Ursäkta jag brukar sällan svära men jag blir förbannad när jag läser det du skriver! Herregud!! Det finns väl många barn i den åldern som inte klarar det där! Stå på dig och lycka till!

Kramar om

2010-12-02 @ 20:29:59
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Anna

Vilka jävla nötter till dagispersonal! Känns som om er dagispersonal stirrat sig blind på din sons diagnos och inte att han är en egen individ! Alla gillar ju att leka på olika sätt, med eller utan "diagnos". Och att glömma sina vantar eller att ta lite för lång tid efter gymnastiken är väl väldigt vanligt i 6 årsåldern? Jag tycker det är trist att du ska behöva kämpa så för att din son ska få den hjälp han behöver! Stora kramar

2010-12-02 @ 20:44:33
URL: http://jagochpyret.blogg.se/
Postat av: cissi

Vad förbannad jag blir när jag läser ditt inlägg. Jag håller med om att det ställs för höga krav på barnen i dag, men det verkar som att personalen har skapat dessa problem för E och inte tvärtom. Hmmm dessa problem har ju barn utan diagnoser också. Jag kan lätt räkna upp flera barn i den barngruppen som jag arbetar i som absolut inte på några villkorsvis leker mamma-pappa-barn, både pojkar och flickor. Det finns ju andra rollekar där man kan träna sin sociala kompetens som dessutom är mycket roligare.



Sen kan man ju fundera på om personalen är utbildad?! För man beter sig inte så här!



Stå på dig. Vad jag kan utläsa av det du skriver så gör ni helt rätt som låter honom börja förskoleklass till hösten.



Kram

2010-12-02 @ 21:08:47
Postat av: Madde Lj

Men gode gud, då skulle halva Liams klass få gå kvar på dagis!!! Och de går ändå i 1:an nu.

Jag vet inte hur de gör på er skola, men i Forshaga så schemalägger de alltid de yngstas gymnastik så de inte har några före eller efter sig så de får ta den tid det tar.

Liam är alltid sist ifrån gympan, så den dagen de har det sista lektionen så får jag vänta upp emot 20-30 minuter på att han ska komma.

Han har ingen diagnos... han är en "normal" 7åring.

Han har också svårt att skära mat, han hatar lagsporter, glömmer dagligen att klä på sig så mycket som jag vill när de går ut på raster (fasen har inte personalen något ansvar för att de ska ha på sig mössa, regnbyxor och vantar??).

Oj vad långt det blev, det jag ville ha sagt var att hur de beskriver din son skulle kunna vara min son, som är 2 år äldre och inte diagnotiserad, och som fungerar i skolan... ;-)

Stå på dig!!!!

2010-12-02 @ 21:21:08
URL: http://mittkaos.wordpress.com
Postat av: Britta Bloggar

Åhnej, klart att du måste prata med BUP! Om de också tycker att det är bra att ta ett år till på dagis blir det säkert jättebra för E, men det ska väl komma från BUP tycker jag. Motiveringarna från dagis känns lite grundlösa tycker jag...

2010-12-02 @ 21:34:51
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: maja-Style & Life by Leia

usch vad tråkigt när det blir så fel. Självklart behöver ju inte detta ha att göra med hans diagnos och tvång måste ju ändå vara sämsta tänkbara sätt att försöka "öva upp" någon....speciellt med en diagnos men även för vilket barn som helst.



Hoppas att ni kan få tag på någon bra person på bup!



Kramar

2010-12-02 @ 22:08:31
URL: http://styleandlifebyleia.se
Postat av: Anna

Har inte följt din blogg så länge men har nu börjat kika in till dig. Jag har fastnat för ditt öppenhjärtliga sätt att skriva och att du tar upp ämnen som intresserar mig. Det verkar som att förskolan HELT har hakat upp sig på diagnosen och inte ser pojken, din son. Han är inte så stor och är inne i sin utveckling som alla femåringar. Jag tycker inte att de ska bestämma att han inte klarar av 6-års för det är ingen som kan veta det i förväg. Det kan man bara veta med facit i hand och jag tror att han som alla andra barn kommer att växa in i det nya. Jag har fått mycket hjälp och stöd från BUP i min stad och även fått Föräldrarinformation om ADHD vid två tillfällen. I vår ska jag förhoppningsvis gå en utbildning som heter KOMET i ämnet som ger stöd och verktyg till föräldrar. Jag hoppas att du når BUP och att de ger dig STÖD!!! Kram Anna

2010-12-03 @ 10:27:48
URL: http://ansen.blogg.se/
Postat av: Mira

Alltså förlåt mamma Morran, men vad är det för förskola du har ditt barn på? De verkar vara lite konstiga om jag får säga vad jag tycker.



Tycker inte att det där var tillräckliga anledningar för att gå kvar ett år.

Kram Mira



2010-12-03 @ 14:12:10
URL: http://mirandalux.se
Postat av: Emelie

det låter som att Es dagispersonal behöver utbildning i barn utveckling och inte minst i hur barn med särskilda behov bör bemötas. de verkar ju rent ut sagt lite korkade...stå på dig!! Allt du skriver om vilket barn gör inte det är ju bara så rätt. På min Es dagmamma var det häromdagen tre av fyra fyraåringar som vägrade ta på sig vantar. Som dagispersonal får man väl för sjutton påminna honom då! Hur dum får man bli??

2010-12-03 @ 16:35:48
URL: http://ejeglam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0