Dagens middag...

[Back in blogg business!]

Idag frågade jag E vad han ville ha till middag, jag räknade med att han skulle svara bacon vilket var precis vad jag planerat, SpaghettiCarbonara- dom av min förvåning när han svarade; Kroppkakor!

Det är en rätt vi inte ätit på år-och-dag men som vi åt ibland när jag och E bodde själva, dels för att det är gott, dels för att det är mättande och enkelt och dels för att det är en maträtt väl anpassade efter en tunn plånbok... Men nu var det längesen vi åt det, mest för att N inte tycker om det!

Blev riktigt sugen på det själv, så det var bara att ställa sig och skala potatis och fräsa bacon [och lök till mina kroppkakor] men med entusiastisk hjälp från E så blev det en mysig mamma-son-tid
[passande nog så tog LillaA en sen nap idag] och gott blev det!



Recept [4personer]
500g kokt potatis
2.5dl vetemjöl
1 ägg
1 pkt knaperstekt bacon i småbitar
1 gullök
salt/peppar

Skirat smör & lingon till servering [jag hade blåbär till idag]

Pressa potatisen och blanda med mjölet och ägget, tryck i bacon och lök [läste att parmesan var gott att ha i men det har jag aldrig provat] och rulla ihop så potatisdegen täcker baconhålet- koka i lättsaltat vatten i 5-6 minuter!


Kommentarer
Postat av: S

Hjälp så gott! Och länge sen sist. Min mormor gjorde ofta massor av kroppkakor som blev uppätna allihop. (Men man kan frysa dem om det blir några över.) Tack för tipset!

2010-12-09 @ 20:57:40
URL: http://ord2.blogspot.com
Postat av: Malin

Det ser riktigt gott ut, har aldrig ätit kroppkakor då jag sett dem i mataffärn o där ser dom inte aptitliga ut.



Ska nog ta och testa ditt recept nån dag :)

Kramar

2010-12-09 @ 21:10:37
URL: http://minbebis.com/blogg/tultaliten
Postat av: Sofie

ja, gud så gott, jag gillar dock varianten med både kokt och rå potatis bättre, med stekt fläsk i tärningar i.. mumma

2010-12-09 @ 21:31:05
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: Caroline

Har aldrig testat att äta detta, men vart nyfiken.

Det blir jag alltid på nya maträtter. Alla har ju sina maträtter, som man lagar hela tiden.

Så roligt att läsa om mat i olika bloggar, kan få en hel del idéer.



Ha en fin dag!

2010-12-10 @ 05:03:36
URL: http://barbaskon.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0