MammaMorransSanning 7



Jag har så fruktansvärt svårt för GenusHäxor/GenusPrinsessor [beroende på vad man själv tycker]
personligen så spyr jag snart på hela genusdebatten- visst, jag tycker i grunden att den är rätt och att alla barn ska ha samma förutsättningar, lika värderingar, lika rättigheter och möjligheter! Så långt håller jag med...

Men sen tycker jag att barn ska få vara pojkar och flickor- de ska få vara blå, rosa, gröna, lila, gula och röda... De ska inte tvingas in i ett rosa prinsessliv eller ett typiskt ByggareBob-liv, jag har själv en son som gärna köper glittriga saker, klär ut sig till Prinsessa och som mer än gärna vill bli sminkad och ha nagellack och jag låter honom självklart ha det!
Så där är jag också med...


MEN, det jag verkligen avskyr är att de flesta som är sååå genusmedvetna och såååå intresserade fullkomligt måste trycka ner sina åsikter i halsen på allt och alla!
Varför, varför, VARFÖR?!

Det ska kommenteras i bloggar om de ser rosaklädda flickor och det ska kommenteras om man köper bilar till pojkar!

Varför måste det kommenteras hela tiden?!
Om jag ser ett flicka klädd i grönt eller brunt så skriver ju inte jag en kommentar om att Hon minsann borde köpa rosa kläder till sin dotter... För det är inte min sak att bestämma och jag tror heller inte mamman är intresserad av vad jag tycker!

Sluta
skrik ut era åsikter, sluta försöka tvinga på oss Er tråkiga och uttjatade genusdebatt och framför allt, SLUTA tro att genusdebatten sitter i färgen på kläderna!

[Och ja, E har kläder som är blå/svarta/röda/gröna/beige/grå & LillaA har rosa/rosa/rött/lila/rosa... And I love it!]


Kommentarer
Postat av: Daniel

Det kommer nog naturligt för barn sen hur de vill leva, göra & bete sej.

Lekte med dockor etc och det kom helt naturligt.

2011-01-10 @ 01:23:24
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Linda

Suck säger jag bara. Är så trött på genussnacket att jag kräks. I min värld blir inte mina tjejer mindre självständiga eller starka för att dom har rosa kläder. Eller leker dockor osv. Det handlar om uppfostran inte kläder eller leksaker.



2011-01-10 @ 07:50:53
URL: http://www.linda.mustica.se
Postat av: Sofia

Fast nu finns det studier på att barn behandlas olika utifrån hur de är klädda. Så vill du att din dotter ska få sämre förutsättningar och bli behandlad typiskt "tjejigt" så får det konsekvenser. Bara en tanke :)

2011-01-10 @ 16:23:30
Postat av: LADY DAHMER | Confessions of a Neurotic Attentionwhore

När jag började öscha om genus och feminism på olika forum och bloggar för en herrans massa år sedan så fick jag alltid höra att "Tror du att nån kommer bry sig vad du skriver?" "Tror du att du gör nån förändring?" och jag kan faktiskt säga; Ja! Ja det tror jag! Ja det gör jag!



Jag får nästan dagligen kommentarer och mail från människor som säger att jag förändrat deras åsikter och syn på flickor och pojkar. Glada människor som vill berätta att jag introducerat genus i deras liv och inspirerat dem i sitt föräldraskap. Glada människor som brukade vara heligt förbannade på mig men som gett mina tankar en chans och det är ju så jävla häftigt.



Jag fortsätter skrika ut sanningen så länge det finns ett behov. Jag fortsätter att diskutera och debatter och framförallt väcka nya tankar där det behövs. Mina barn lever också i det här samhället och påverkas i högsta grad av de normer som de flesta föräldrarna envisas med att upprätthålla.



För DERAS skull så måste jag jobba aktivt för en förändring.



mvh

Natashja - Lady Dahmer ("genushäxan")



Läs gärna mina andra inlägg under samma kategori:

http://ladydahmer.se/category/feminism.html

2011-01-10 @ 17:34:38
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: LADY DAHMER | Confessions of a Neurotic Attentionwhore

Och du.... genus handlar i högsta grad om kläder! Hur kan man inte se det? Genus handlar i grund och botten om hur vi bemöter varandra. Hur barn bemöts. Hur barn uppfattas. Manligt och kvinnligt. Stereotyper, fördomar och förväntningarna som följer med det. Är du med?



Kläder och färger påverkar hur människor uppfattar oss. Och hur vi blir uppfattade stärker förväntningarna och förväntningarna i sin tur påverkar hur vi bemöts. Hur vi bemöts påverkar i tur vår självbild och vår personliget.



Detta gäller speciellt för barn som inte har kunskap eller erfarenhet att kunna tänka kritiskt.



En flicka i rosa klänning uppfattas på ett sätt medans en flicka i jeans och tröja uppfattas på ett annat. Således får de - tråkigt nog - olika bemötanden. Inget konstigt med det. Men som genusmedveten förälder så är man uppmärksam på hur dessa bemötanden påverkar våra barn.



Och utifrån det gör vi våra val; hur vill jag att mitt barn blir bemött? Hur kan jag påverka detta?



Men det räcker ju givetvis inte med att klä ungarna i unisex och tro att det är bra så. Genustänket måste ju genomsyra allt i vardagen; från leksakerna ungarna leker med till tvprogrammen de ser till vilka förebilder de har i vardagen. Och så vidare....



2011-01-10 @ 17:35:38
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: Malin

Håller med dig fullständigt.

Är rätt less med på det tjatet, låt föräldrarna klä barnen som de vill göra och vill pojkarna leka med dockor och flickor med bilar så låt dom göra det :)

Och jag klär med tultan i rosa, rött, brunt, lila :) ja de typiska tjejfärgerna :P

Kramar

2011-01-10 @ 20:29:43
URL: http://minbebis.com/blogg/tultaliten
Postat av: Mamma Johanna- Livet på Limhamn

PRECIS!! Har ett inlägg om detta väntandes i mitt utkast. Min svägerska o hennes man är nämligen hemskt beskymrade över att min dotter har en del rosa plagg. De har medvetet gjort valet att bara klä sina barn i kläder från Myrorna i diverse murriga färger trots att de är högavlönade och själva går i märkesplagg. Det är lätt att göra ett statement med sina barn, men så fegt. Sist de var här räknade de tom alla rosa saker de köpt till sina pojkar som om det gör dem till bäst föräldrar. Patetiskt. Tur att man är säker på att man själv har förmågan att uppfostra sitt barn till en sund och jämställd individ oavsett färgen på hennes kläder.

2011-01-10 @ 21:17:19
URL: http://www.metrobloggen.se/johannaolinnea
Postat av: mumari

Håller med! I allt. Och ja, mina söner har också rosa kläder.

MEN det är och FÅR vara skillnad på tjejer och killar.

2011-01-11 @ 19:34:22
URL: http://mumari.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0