Dagens utbrott...

[Skrevs idag kl.14.00 men publicerades av någon anledning inte här...]

Kort sagt, E är totalt besatt av sitt Nintendo DS, vilket jag förstått är vanligt att ADHD/Autism-barn kan bli, då detta är en platt värld som tilltalar dem... Han blir emellertid aldrig helt inne i spelet, utan går alltid att komunicera med även när han spelar!

Iallafall så har vi oändligt långa (och många) diskussioner om just Nintendo-spelandet, som tur(?) är har E förärats med världens mest envisa och stöniga mamma så här är det helt enkelt mina regler som gäller och jag är fruktansvärt konsekvent när det kommer till saker som jag tycker är viktiga. Och det här är viktigt enligt mig, för efter det att TV-tittandet och Nintendo- och datorspelandet begränsats (kraftigt) så har E's kreativa sida visat sig på ett helt annat sätt!
(Dessutom vet jag att han nästan uteslutande sitter framför TV:n eller datorn när han är hos sin Pappa, vilket iofs inte är så ofta men ändå tillräckligt för att tillfredsställa hans behov av detta).

Idag började tjatet om Nintendo redan i bilen och direkt vi kom innanför dörren (tack och lov, innanför dörren) så kom utbrottet- ett av de värre på länge! Han skrek, slog runt omkring sig, smällde i dörrar och grät- allt på en gång! Det slutade med att han stängde in sig på toaletten i 20minuter och låg hela tiden och sparkade på en plastpall...

Efter ett tag kom han ut, bad om ursäkt och sen var allt bra igen...det är underligt hur humöret kan svänga så?
Från katastrof till mamma-puss-och-mys på 2sekunder- är det bara jag som blir så trött av dessa kamper att jag inte hänger med i svängarna...utan blir ofta sittande som en förvirrad liten hög på golvet efteråt?

Sen har det tjatats lite till-och-från under eftermiddagen men nu har jag sagt att fortsätter tjatet så blir det inget spelande överhuvudtaget varken idag eller imorgon- så nu har det äntligen lugnat ner sig!



[Här finns en intressant artikel om ämnet ADHD-barn och spel för den som vill läsa!]

Kommentarer
Postat av: Britta Bloggar

åh vad jobbigt det låter, vad duktig du är som håller hårt på relgerna, det är ju så himla viktigt!

2010-10-07 @ 22:33:37
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Diana

Det kan inte vara en lätt vardag! Är du ensam med barnen eller (iom att du skrev att han fick spela hos sin pappa)?

Nu ska jag kika runt här lite.

2010-10-07 @ 22:43:55
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: teddy

Jag tycker att du är helt fantastisk som håller hårt på reglerna med två barn och en till på vägen.

Kan verkligen rek. 4 D ultra ljudet då det blir helt fantastiska bilder.



Önskar er en fin helg.

Må gott o ta hand om DIG också.

2010-10-08 @ 12:11:12
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Sofie

ett litet tips att lättare hantera Es tv spels besatthet är att han får ett schema som talar om när han får spela tv spel, för att vara extra tydlig kan det vara bra om det är samma tider varje dag tex mellan maten och tandborstningen. Rita bilder på ett veckoschema med dagarna markerade i rätt färg så han själv kan se och tyda schemat utan att behöva vara läskunnig.



som du själv säger regler och rutiner är viktiga för E

2010-10-08 @ 22:35:49
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0