Dagens middag:

FISKGRATÄNG!

Var ute till Fiskboden idag och skulle köpa färsk fisk men det visade sig att FiskFolket var lediga på måndagar, så jag fick nöja mig med fryst fiskfilé (vilket var som hittat då det var extrapris på just det idag!) istället- men till just fiskgratäng tror jag inte det ger sämre resultat!




Såhär gör man (om någon skulle vilja testa):

Koka fisken i ugnen tillsammans med lite vatten och kryddor (tex. salt/citronpeppar/dill) och en klick smör

Koka potatis och gör mos (jättegott blir det om Du värmer mjölk, smör, riven parmesan och kryddor och blandar med potatisen)

Gör en vitsås som Du kryddar efter smak (tex. salt/peppar/vitt vin el citron/dill/persilja/fisk- el grönsaksbuljong. Gott är även att ha i fiskspadet som smaksättning)

Häll såsen över fisken, spritsa mosblandningen (haha, "spritsa"...jag klickar ut moset med en sked men "spritsa" lät ju betydligt proffsigare...) runt fisken och slutligen häller Du på såsen (på fisken, inte på moset) och toppar med lite riven parmesan/västerbottenost el annan ost efter tycke och smak

Ställ i ugnen på 225grader i ca 20minuter, Du ser ju när den är klar!

Serveras med grönsaker (tex. haricots vertes, och dessa kan med fördel läggas frysta ovanpå gratängen när det är ca. 10minuter kvar av tiden i ugnen)

[På slutet kan man även slänga på lite räkor eller liknande på toppen om man vill det]






Kommentarer
Postat av: Therese - Femstjärnigt

Mmm vad gott det låter. Det ska jag absolut prova någon dag!

Kram

2010-10-18 @ 19:54:21
URL: http://grabbmorsan.blogg.se/
Postat av: Carina Bengtsson

Den fisken ser god ut och dessutom lätt att göra.

Tack för titten inne hos mig. Du är hjärligt välkommen åter. Jag har även en receptblogg som du kan hitta via min "vardagsblogg"



Ha en bra måndag!

2010-10-18 @ 20:05:27
URL: http://glimtavmittliv.blopgspot.com
Postat av: Fröken M

ja, men jösses !? Idag var det galet mycke föräldrar och ungar i poolen :) liite för många för min smak nästan !?

2010-10-18 @ 20:39:47
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Susanne

Sv: Jag älskar att plocka svamp, men rensning är inte kul. Jag satt i 6 timmar igår innan all svamp var rensad, förväld och lagd i frysen. Idag fick jag njuta av en fantastisk middag bestående av Pannbiff och kantarellsås-

Mumsfilibaba, ditt fiskrecept måste testas. Jag har gått över till LCHF-kost, så jag får fixa om receptet lite.

Min son som fyller 20 år om 2 månader har Tourette och fick sin diagnos när han var 11 år. Jobbade stenhårt för att han skulle få gå en liten klass och lyckades med det när han gick i 7:an. Det blev stor skillnad i studieresultaten. Han är idag utbildad målare och gick jobb direkt. Jag är så himla stolt över honom <3

Har du några frågor, så besvarar jag dem gärna.

Nu ska jag fortsätta läsa din intressanta blogg och kommer att fortsätta följa den.

Kramar

2010-10-18 @ 20:54:21
URL: http://mittlivsomsusanne.blogspot.com/
Postat av: Ebbaluring

Yeay! Då lägger jag upp annonsen imorgon och håller tummarna. :) Gott med fiskgratäng, här var det lyxmiddag med färska pilgrimsmusslor.. :)

2010-10-18 @ 21:20:42
URL: http://ebbaluring.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0