ADHD & Vikten av en tidig diagnos

Läste för ett tag sen en artikel om ADHD & betydelsen av att få diagnosen så tidigt som möjligt...
tänkte sammanfatta den här...



Självklart är det så att ju tidigare diagnosen kan ställas desto bättre är det för både barnet och föräldern då de snabbar kan få den hjälp som krävs...en av tankarna kring just ADHD-barn är att de oftast blir kriminella och/eller missbrukare och detta var genom forskning visats sig vara en förhöjd risk men ju tidigare diagnosen fastställs desto mindre blir den risken!

ADHD kännetecknas av bristande koncentration, bristande impulskontroll samt hyperaktivitet. Det har visat sig att orsaken främst är ärftlig från pappans sida och vanligare hos pojkar än flickor- men trots ofattande forskning är det ingen som vet exakt vad det beror på.

Bristen på koncentration ger naturligt svårigheter i skolan, vilket ger sämre skolresultat trots att intelligensen finns. I skolåldern har även de med utåtagerande-ADHD (vilket E inte har, han blir aldrig arg eller utåtagerande mot andra barn) oftast svårt med relationen till andra skolkompisar och generellt för samtliga ADHD-barn är just riken för att hamna i gäng där gränser testas, alkohol/droger används vilket helt beror på att de försöker hitta en identitet och söker gemenskap. Att leva med ADHD är påfrestande, främst för barnet men även för föräldrar och syskon.

ADHD hos flickor ter sig oftast olikt det förlopp det har hos pojkar vilket ger passivitet istället för hyperaktivitet.

I vuxen ålder ha många (ca 50%) lärt sig att hantera sin ADHD och är i stort sett helt fria från det, de vuxna som fortfarande lider av sin diagnos har visat sig vara överrepresenterade när det gäller missbruk, depressioner samt alkoholism.

Det som helt klart framkommit i undersökningar är att ju tidigare en diagnos fastställs, desto bättre förutsättningar ger det för ett normalfungerande liv!







Kommentarer
Postat av: Emma

Hej!

Tack för kommentaren =) Och grattis till liten i magen!! Nej det är jätte svårt, men man får ta den tid det tar. Har inte bråttom, men det skulle vara "skönt" när det börjar släppa efter och hon vill ha på toa eller potta istället.

Nu ska jag läsa i din blogg =)

Kram Emma

2010-10-14 @ 12:11:53
URL: http://shet.blogg.se/
Postat av: Fia - mamma till Lucas

Ja det är skoj, Lucas tyckte också om den. Men den flyger ju inte iväg om man sätter något som väger mer i snöret!

2010-10-14 @ 12:13:50
URL: http://aije.blogg.se/
Postat av: FruHurtig

Intressant ämne och skönt att man vet så mycket mer idag än tidigare. Har en del ungdomar jag jobbar mot med olika bokstavskombinationer och all kunskap behövs i bemötandet. Ha en fin dag!

2010-10-14 @ 12:43:18
URL: http://www.fruhurtig.blogspot.com
Postat av: Therese - Femstjärnigt

Bra artikel och bra sammanfattning. Jag jobbar ju på en anstalt där jag har forskat och fördjupat mig en del i ADHD hos kriminella och tycker att det är en bra beskrivning här ovan. Jag har ju dessutom ett barn med ADHD och ett med ADD. Han med ADHD fick diagnosen vid 6 års ålder och han med ADD vid 16 års ålder. Väsentlig skillnad att få reda på det så tidigt som möjligt kan jag säga ut efter egen erfarenhet!

Kramar

2010-10-14 @ 14:26:57
URL: http://grabbmorsan.blogg.se/
Postat av: My

Intressant läsning.



Tack för titten hos mig förresten:)

2010-10-14 @ 15:49:52
URL: http://tankarimy.blogspot.com
Postat av: Cyclone

Mycket bra sammanfattning och en mycket bra blogg. Jag har en pojke på 9år, som fick ADHD diagnosen i våras...även jag själv. En son på 18år, som utreds för ADD. Nyligen fick jag bekräftat att jag även har mina styrkor och svagheter inom det bipolära spektrat. Jag är mycket glad över att min yngsta son, fått hjälp tidigt och kan känna sorg för min äldsta, som kämpat sig igenom skolan....vet hur det är.

Kram!

2010-10-25 @ 20:17:33
URL: http://cycloneloop.wordpress.com/
Postat av: Mimmi.

Det var konstigt, då är den artikeln den enda som pekar på att adhd/damp/add skulle vara ärftligt från pappan. Autism är ärftligt däremot. Du ska inte tro på allt du läser.

2011-01-07 @ 20:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0