Att få lugn och ro på dagis...

Igår ringde de från dagis vid lunchtid, E hade haft en jättejobbig dag då det varit 2 praoelever på hans avdelning. Något som de inte berättat för mig om innan, jag har bett dem om att berätta varje liten förändring i förväg så jag kan förbereda honom på det- men den här gången hade det inte fungerat tyvärr!

Vid hämtning igår sa dagispersonalen att han såg inte ut att lida utan det var mer att han var orolig / dansig / springig och även att han hade blivit arg på dagispersonalen [ngt han aldrig blivit förut]...så jag antar att han var som i lördags!
Personalen sa även att de haft svårt att nå honom- och det är något som jag också märkt av, när han är inne i sin värld så är han svår att få kontakt med (ibland) och det är något som skrämmer mig oerhört...

Var detta en fortsättning på lördagens jobbigheter?
Var det en reaktion av praoeleverna?
En kombination?
Har diagnosen blivit tydligare?

Pratade med E om dagis flera gånger igår och även nu på morgonen, han var som vanligt och längtade till dagis- och sa tom. att det var så roligt när Praoeleverna var där...

Ska hämta honom vid lunch idag så han får en kortare dag än vanligt...
Mammahjärtat värker idag...


Kommentarer
Postat av: Nina

Dagispersonalen behöver nog lite kunskap här... Jag tycker det var ett märkligt uttalande att han inte verkade lida men var orolig... Det är ju för sjutton ett tecken på att det var jobbigt för honom!



Att han skärmar av tror jag beror på att han inte orkar med alla intryck. Det är hans sätt att skydda sig från allt han inte mäktar med.



Att han blir orolig och "dansig" tror jag beror på att intrycken är för många...



Sen är alla små förändringar jätteviktiga att förbereda honom på. Hoppas dagispersonalen är tillmötesgående och att ni kan ha ett bra samarbete för sonens skull.



Kram Nina!

2010-11-10 @ 15:20:37
URL: http://nina-livetistort.blogspot.com
Postat av: Frida-Fantastiskamamman

Att leva med ett barn med en beteendeproblematik är jobbig för alla inblandade. Jag tror att hans beteende igår kanske var en kombinerad reaktion på allt det du beskrev.

Att inte kunna hantera sina känslor är jobbigt för alla, men framförallt för ett lítet barn oavsett diagnos eller inte.



Hoppas att hans dag idag varit bättre!!



Kramar<3

2010-11-10 @ 15:33:08
URL: http://fantastiskamamman.blogg.se/
Postat av: Catrin

hallå tjejen =)

Jag valde dig till att hålla tävlingen i din blogg!



Mailar dig för mer info!

2010-11-10 @ 16:02:26
URL: http://cocobycatrin.blogg.se/
Postat av: sofie

säker en reaktion på prao eleverna, nya människor brukar vara svårt för personer med autism, konstigt att inte dagispersonalen tänkte på detta...

2010-11-10 @ 17:03:56
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej

Jadu,vet hur det är :( Mitt mammahjärta lider också:(

Kram

/ Åsa

2010-11-10 @ 17:42:08
URL: http://matsochcasperforever.blogg.se/
Postat av: Caroline

VA trist och tråkigt att det behövde bli så, säkert okunskap från fröknarna.

Tycker de borde sagt till dig innan. Om de inte hade haft den möjligheten av någon anledning, så hade de kunnat varit mera med din son än vad de kanske var just då när de nya ansiktena var med.

Tycker du kämpar på bra.



Ha en trevlig kväll!

2010-11-10 @ 19:04:09
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: Britta Bloggar

Åhnej vad jobbigt! Men kan det inte bara vara så "enkelt" att det har med praktikanterna att göra? På vårt dagis sa de att alla barn reagerar på ny personal och då är det klart att det blir ännu svårare för E. Om de var praktikanter kanske de inte heller visste hur de skulle hantera det och situationen blir ännu värre? Självklart ska de säga till innan om det kommer praktikanter? Det vill väl alla föräldrar veta?

Heja dig och din familj!

2010-11-10 @ 22:04:57
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Natta, Amandas mamma

Hej! Första gången jag tittar in här och har inte läst igeneom alla inläggen och så, men jag måste nog hålla med Nina om att personalen måste få kunskap för allas bästa. Om han har en diagnos så har han ju rätt till en resurs på avdelningen, har han det?



Ha en bra dag



/Mamma Natta

2010-11-11 @ 10:32:31
URL: http://mammanatta.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0