Tacksamhetsdagbok

Gästbloggare

Är du gravid? Bli medlem idag!

Liv är stolt mamma till Ix och jobbar som chefredaktör på Allt för föräldrar där hon bloggar flitigt i bloggen LivsStil

[email protected]

Jag tror att det var på Oprah jag först hörde talas om det, fenomenet ”tacksamhetsdagbok”. Det går ut på att man varje dag ska skiva ner det man är tacksam för. Tanken är att man ska bli uppmärksam på hur fantastiskt livet faktiskt är, att man inte ska rusa runt i sitt ekorrhjul på jakt efter MER. Mer pengar, fler bilar, större hus etc. etc. I jakten på mer, fler och större är risken överhängande att vi missar det som verkligen ger livet kvalitet, ditt barns skratt, en god doft, känslan av att sträcka ut sig i sin säng.
Helt ärligt, hur ofta tänker du: Vad skönt det känns att bara ligga här och känna det mjuka lakanet under min kropp.
Är det inte oftare så att du ligger där och tänker på räkningar som ska betalas, vilken snygg klänning du såg i skyltfönstret eller att du måste gå upp om sex och en halv timme?
Kanske tillhör just du den minoritet som lever i nuet, som tar tillvara de där dyrbara ögonblicken som gör livet till den underbara resa det faktiskt är. Som stannar upp och lägger märke till hur snön gnistrar på trädets grenar.
Jag har någon i mitt liv som gör det. Jag går i lära hos henne varje sekund och påminner mig själv om att hennes förhållningssätt till världen är en enkel biljett till lycka, till skillnad från ”vuxen -stressar -attityd” som snarare är en enkel biljett till magsår och utbrändhet.
Min lärare är knappt tio månader gammal och är min dotter, min Buddha-Baby.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Va fint och klokt skrivet.



Ha en fin dag!

2010-12-09 @ 13:08:22
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: Anna

Vilken bra idé med en tacksamhetsdagbok, kanske skulle börja skriva en sådan istället för att alla "måste-listor"! Och att se livet genom ett barns ögon tror jag är väldigt bra för oss stressade "vuxna"..



Hoppas ni får en skön fredag!



Kram Kram

2010-12-10 @ 09:44:32
URL: http://jagochpyret.blogg.se/
Postat av: netscape

Mia Törnblom är också en som gärna berör ämnet.

2010-12-12 @ 17:30:33
URL: http://netscapeswe.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0