Skillnader mellan LillaA & E

Igår, när jag satt på golvet och lekte med LillaA [dvs. hon petade mig i ögonen, rev mig på kinderna och sa "Mammammamamamammm" och "Titta"] började jag fundera över vilken skillnad det är mellan LillaA och E när han var 9månader...

Jag ser följande
skillnader:
LillaA:
Använder dubbelhandsgrepp om ngt är svårt att greppa
E: Provade att ta i saker med en hand och om det inte gick struntade han i det

LillaA: Använde pincettgreppet från ca7månader
E: Använde det betydligt senare

LillaA: Lärde sig krypa vid 8månder
E: Lärde sig både gå och krypa samtidigt när han var 12månder

LillaA: Lärde sig stå när hon var 8månder
E: Minns ej exakt men det var mkt senare

LillaA: Är intresserad av saker, söker aktivt efter saker att leka med. Öppnar lådor, kommer efter om jag går in i ett annat rum, tittar under soffan osv.
E: Han mer satt där han satt och lekte med den leksak jag gav honom

LillaA: Kan vid 9månader dricka vatten ur mugg samt flaska själv
E: Kunde inte det vid samma ålder

LillaA: Somnar lätt men ändå inte förrän man lägger henne i sängen och inte utan "lite kamp"
E: Somnade var jag än la honom och stördes aldrig av ljud mm.

LillaA: Är inte rädd för plötsliga ljus, kan skvätta till men gråter aldrig
E: Var jätterädd för tex. dammsugaren och tåget- gillar fortfarande inte höga ljud men är inte rädd längre

LillaA: Jollrade och numer "pratar" hela tiden och liksom "svarar" när man pratar med henne
E: Var (och är fortfarande ibland) ett mkt tyst barn

LillaA: Är misstänksam mot nya människor, inte rädd men ändå vill hon kolla in personen först innan hon tex ler
E: Var aldrig rädd eller gjorde ngn större skillnad på folk han kände och okända

LillaA: Stoppar allt i munnen
E: Stoppade aldrig småsaker i munnen

LillaA: Har redan utforskat trappen, drar ner allt som finns inom räckhåll
E: Rörde aldrig en prynadssak och lät bli trappen tills jag sa att han fick prova

LillaA: Kräver uppmärksamhet om hon har tråkigt och visar klart och tydligt om hon är missnöjd med ngt
E: Var alltid nöjd, han skrek enbart om han var hungrig

Det här är de olikheter som jag kan komma på rent spontant!
Och jag tror att om E inte varit mitt första barn så hade jag insett att det var "något" mycket tidigare...

[Nu vet inte jag om dessa olikheter beror på E's diagnos eller om LillaA är tidig i utvecklingen så om Ni känner igen ert barn i E's beskrivning så betyder ju inte det att ert barn har samma diagnos som E- jag tänkte bara att det var intressant att jämföra!]




Kommentarer
Postat av: Ote

Tack för ditt intressanta inlägg

2010-12-14 @ 15:37:37
URL: http://radhusfruar.blogg.se/
Postat av: Jolie

man kan inte låta bli att jämföra sina barn, speciellt när man får en till :-)

Men jag tror oxå att det är mkt beroende på personlighet, eller? Här är det oxå mer ljud i lilla syster ;-)

2010-12-14 @ 15:47:53
URL: http://mammajolie.blogg.se/
Postat av: britta bloggar

Vilken skillnad det kan vara!

2010-12-14 @ 21:14:19
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Linda Olsson

Jätteintressant inlägg! Tack för att du delar med dig!

Kramar

2010-12-15 @ 14:00:36
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0